8 nov. 2021 | Door: Pascal Vleugels
Scoren met je website: Beantwoord de vragen van je bezoekers (vindt Google ook fijn)
We weten dat het overgrote deel van je bezoekers via Google komt. Daar stellen ze een vraag over jouw bestemming. Door antwoord te geven op veelgestelde vragen van je bezoekers, vergroot je de kans dat mensen op jouw website klikken in de zoekresultaten. We tonen je 3 verschillende manieren waarop je antwoord kunt geven op veelgestelde vragen.
We schreven er al over in 2019 (Daaag typen, hallo voice search: Dit betekent het voor jouw SEO) maar het onderwerp is nog steeds actueel: bezoekers stellen veel meer vragen aan Google. Google doet ook steeds meer zijn best om die vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Ook de verschuiving van zoekwoorden naar zoekzinnen is nog steeds een groeiende trend.
3 manieren waarop je Google kunt helpen met het beantwoorden van vragen
- De juiste zoekresultaten tonen op basis van trefwoorden en context
- “Mensen vragen ook” sectie op de zoekresultatenpagina in Google
- Tonen van Frequently Asked Questions bij Google’s zoekresultatenpagina (met het nieuwe List pagepart)
Google toont de juiste zoekresultaten op basis van trefwoorden en context
Het is al jaren geen geheim dat Google jouw pagina indexeert en analyseert om de beste zoekresultaten te kunnen tonen aan een iemand die iets zoekt in Google. Op basis van paginatitels, trefwoorden en content kan Google antwoord geven op de gestelde vragen. Maar Google wordt steeds slimmer. Door toevoeging van locatiedata (plaats, coördinaten) kunnen ook al zoekresultaten getoond worden op basis van een GPS-positie. Het schrijven van goede content is nog steeds dé beste manier om mensen te laten vinden wat ze zoeken.
Als je het goed hebt ingericht, toont Google zelfs direct het antwoord van de zoekopdracht als “Google Samenvatting” bij het eerste zoekresultaat.
We laten samenvattingen zien als onze systemen hebben vastgesteld dat deze indeling mensen helpt sneller iets te ontdekken, zowel via de beschrijving van de pagina als wanneer ze op de link klikken om de pagina te lezen. Deze samenvattingen zijn vooral nuttig voor mensen die een mobiel apparaat gebruiken of via spraakopdrachten iets zoeken. Bron: Google Samenvattingen
Voorbeeld van een Google Samenvatting voor de zoekzin: uitje met kinderen in Almere
Tip: Ontdek welke “vragende zinnen” er zijn voor jouw bestemming en richt hier een speciale pagina voor in. Ga uit van de 5 W’s (wie, wat, waar, waarom, wanneer…en HOE) en schrijf daar je content voor. Top 10 lijstjes scoren altijd goed in de zoekresultaten. Veelgestelde vragen zijn bijvoorbeeld:
- Wat is er te doen in …
- Wat moet je gezien hebben in …
- Waar kan ik lekker eten in …
Benieuwd welke vragen over jouw bestemming gesteld worden? Neem contact met ons op, daar kunnen we je mee helpen!
“Mensen vragen ook” sectie op de zoekresultatenpagina in Google
Google is inmiddels zo slim dat het zelf vragen (en antwoorden) kan “verzinnen” rondom jouw zoekopdracht. Hiervoor hebben ze de “Mensen vragen ook” sectie bedacht die ze tonen op de zoekresultaten pagina. De werking van deze sectie is nog een “black box”. Er is nog weinig informatie bekend wanneer je wel/niet verschijnt in deze sectie.
Voorbeeld van “Mensen vragen ook” op Google n.a.v. de zoekopdracht “Leiden”
Ook zijn de vragen niet altijd hetzelfde. De enige dag sta je er wel tussen, de volgende dag niet meer. Je kunt (op dit moment) niks anders doen dan de content op je website zo goed mogelijk schrijven. Zorg ervoor dat je zo relevant mogelijk bent binnen jouw onderwerp. Op het moment van schrijven lijkt het in ieder geval niet uit te maken of je een “grote” of “kleine” website bent. Als Google maar denkt dat jouw website het antwoord weet op een vraag.
Frequently Asked Questions Rich Snippets
Google heeft verschillende mogelijkheden om zoekresultaten rijker te tonen op de zoekresultaten pagina. Hiervoor maken ze gebruik van Rich Snippets. Eerder schreven we al over het gebruik van Reviews, Evenementen en Blogs, maar nu kun je ook gebruik maken van Frequently Asked Questions.
Door aan de content op je pagina bepaalde “structured data” mee te geven, instrueer je Google dat iets een vraag en een antwoord is. Deze data kan Google vervolgens tonen in de zoekresultaten.
Voorbeeld van FAQ Rich Snippet
Op dit moment wordt de Rich Snippet voor Frequently Asked Question vaak gebruikt door de “commerciële partijen” zoals Tripadvisor (zie bovenstaand voorbeeld), maar vanaf nu hebben we ook een nieuwe Citynavigator pagepart waarmee je deze Rich Snippets kunt aanbieden aan Google.
Maak zelf FAQ Rich Snippets met het List pagepart
Het nieuwe List pagepart is speciaal gemaakt voor het maken van lijstjes. Deze lijstjes kunnen veelgestelde vragen bevatten die Google kan gebruiken om de zoekresultaten te verrijken.
Voorbeeld van het List pagepart
Tip: Door het List pagepart op pagina’s toe te voegen (met vragen rondom dat onderwerp) help je én bezoekers op je website (met gerelateerde informatie) én heb je de kans dat Google jouw zoekresultaten voorziet met antwoorden op veelgestelde vragen. Er is in de pagepart een setting aanwezig waarmee je kunt aangeven of de informatie als Rich Snippet gebruikt mag worden. Zo kun je zelf bepalen of Google de content gebruikt in hun zoekresultaten.
Voordelen van de FAQ Rich Snippet:
- Een zoekresultaat met veelgestelde vragen doorbreekt de “normale” zoekresultaten. Je valt dus meer op! Je neemt ook meer ruimte in, waardoor het langer duurt voordat ze voorbij jouw zoekresultaat gescrolled zijn.
- Bezoekers zien direct gerelateerde antwoorden op eventuele vragen die ze ook hebben. Je bevestigt dus jouw rol als authoriteit en kennishouder op dat gebied.
- De content op jouw pagina is nog beter gestructureerd, Google begrijpt jouw pagina dus nog beter en kan potentieël beter gaan ranken.