Laat je blog beter opvallen in Google met Rich Snippets

11 jul. 2018 | Door: Pascal Vleugels

Laat je blog beter opvallen in Google met Rich Snippets

De zoekmachine Google zorgt voor een groot gedeelte van de bezoekers op je website. Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je alle SEO (Search Engine Optimization) informatie, zoals Metadata, Open Graph data goed hebt ingevuld. Hiermee verbeter je de vindbaarheid en zoekresultaten van je website. Maar er is meer: Rich Snippets!

Een willekeurige zoekopdracht in Google, levert een verzameling resultaten en links op:

Voorbeeld van zoekresultaat in Google

Met Rich Snippets kan er extra informatie aan je zoekresultaat toegevoegd worden. Op dit moment zijn er een aantal type snippets beschikbaar:

Wat zijn Rich Snippets?

Google probeert de bezoeker altijd zo relevant mogelijke zoekresultaten aan te bieden. Dit doen ze op basis van alle data die beschikbaar is over een website. Dat is enerzijds de content zelf, maar anderzijds ook metadata, die iets over de pagina zeggen. Door middel van Rich Snippets proberen ze de metadata inzichtelijk te maken.

Reviews

In het geval van reviews, tonen ze meteen een aantal sterretjes.

Voorbeeld van Rich Snippet voor reviews

Evenementen

Voor evenementen is de datum en tijd natuurlijk erg belangrijk. Die geef je niet alleen als tekst door aan Google, maar bij voorkeur ook in de meta-data. Zo kan Google slimmer gebruik maken van alle beschikbare data.

Voor evenementen wordt de correcte data voor de Rich Snippet al enige tijd meegegeven:

Voorbeeld van Rich Snippet voor evenementen

Evenementenoverzicht in Google

Met de metadata zou Google dus zelf al een uitagenda kunnen samenstellen… En dat doen ze soms al:

Voorbeeld van gebruik van datum-metadata in Google

Rich Snippets voor Blogs

Voor blogartikelen hebben we ook de data voor de Rich Snippets beschikbaar gemaakt. Deze “Article Rich Snippet” is vanaf heden voor alle geschreven blogartikelen beschikbaar.

Hiermee krijgt Google de mogelijkheid om een rijkere weergave te tonen van het bloagartikel. Het is (helaas) aan Google zelf om te bepalen of de rijke weergave wordt getoond (of niet).

Nieuwsoverzicht in Google

Voorbeeld van Rich Snippet voor nieuwsartikelen

Zelf hebben we de Rich Snippets nog niet vaak “in het wild” gezien voor blogartikelen. Vaak worden nieuwsartikelen wel in een meer opvallende tegel getoond, maar blogartiken (nog) niet. De impact en invloed van bloggers en influencers wordt steeds groter, dus we verwachten dat Google ook meer gewicht aan blogartikelen gaat geven.

Voorbeeld van Rich Snippet voor blogartikelen op mobiel en desktop

In de mobiele Google Search App, worden er meer rijke resultaten getoond dan op een desktop computer. Wellicht dat Google in de toekomst meer gaat doen voor blogcontent, dan ben jij er al klaar voor!

Wil je zelf kijken of jouw pagina’s al klaar zijn voor Rich Snippets? Gebruik dan Googles tool voor gestuctureerde gegevenstests.

Pascal Vleugels
Bekijk profiel