21 sep. 2020 | Door: Pascal Vleugels
Aan de slag met je Toegankelijkheidsverklaring (verplicht voor 23 september 2020)
Op 23 september 2020 ben je als (semi) overheidsorganisatie verplicht om te voldoen aan de Wet Digitale Toegankelijkheid. Je dient in ieder geval een toegankelijkheidsverklaring op te stellen en te publiceren op je website.
Na de cookieverklaring en de AVG/GPDR is de Wet Digitale Toegankelijkheid de volgende stap naar een meer transparante, veilige en inclusieve maatschappij.
Voor de wet is het belangrijk dat je (aantoonbaar) laat zien dat je werkt aan de verbetering van de toegankelijkheid van je website(s) en voor elke website een toegankelijkheidsverklaring afgeeft. Doe dit voor alle websites die onder de verantwoordelijkheid van jouw organisatie vallen.
In die verklaring neem je (in ieder geval) de volgende zaken op:
- Welke maatregelen heb je genomen om te werken aan digitale toegankelijkheid?
- Welke onderzoeken/werkzaamheden staat er op de planning om de toegankelijkheid van de website te optimaliseren.
Ook als je website nog niet volledig toegankelijk is, publiceer altijd een verklaring! Gebruik hiervoor bij voorkeur de invulassistent op www.toegankelijkheidsverklaring.nl.
Voor overige (niet-overheids)organisaties volstaat het opnemen van een pagina op de website zelf. Het opstellen van een toegankelijkheidsverklaring kan best ingewikkeld zijn, we helpen graag!
Het opstellen van een Toegankelijkheidsverklaring
De verklaring moet voldoen aan het officiële model. We raden aan om hiervoor de invulassistent te gebruiken. Daarmee kun je de verklaring ook direct publiceren in het register op www.toegankelijkheidsverklaring.nl, zodat deze voor iedereen vindbaar is.
Organisaties die op 23 september geen verklaring op de website hebben gepubliceerd (die voldoet aan alle eisen), voldoen niet aan de wet.
De verklaringen worden continu gemonitord. Op die manier wordt bekeken of de geplande maatregelen ook daadwerkelijk binnen de afgegeven planning worden uitgevoerd. Zorg er dus voor dat je blijft werken aan de verbetering van de toegankelijkheid van alle websites van je organisatie. En update ook minimaal één keer per jaar de bijbehorende toegankelijkheidsverklaringen. Op die manier weet je zeker dat ook jouw organisatie voldoet aan de wettelijke verplichting.
Lees meer over de eisen waar de Toegankelijkheidsverklaring aan moet voldoen.
Lees ook onze andere artikelen over Digitale Toegankelijkheid
- In 6 stappen op weg naar Digitale Toegankelijkheid
- 7 tips voor een toegankelijke website (die je zelf meteen toe kunt passen)
Dit kun je zelf al doen op weg naar een toegankelijke website
- In kaart brengen en eerste beoordeling van alle online kanalen
Met dit overzicht kun je direct aan de slag met het opstellen van de toegankelijkheidsverklaringen. Per online kanaal bekijk je (eventueel samen met je bouwer) wat de beste vervolgstap is: optimaliseren, herbouw of ontmanteling. - Het invullen of opstellen van de Toegankelijkheidsverklaring
Het opstellen van een toegankelijkheidsverklaring kan best ingewikkeld zijn. Voor overheidsorganisaties adviseren we het gebruik van de invulassistent, voor overige organisaties volstaat het opnemen van een pagina op de website zelf. - Content toegankelijk maken
Je kunt nu al beginnen met het inzichtelijk en toegankelijk maken van alle content op de website (eventueel na aanleiding van bevindingen uit de audit). Daar hebben we het volgende artikel over geschreven: 7 tips voor een toegankelijke website.
Zo kunnen wij jou helpen met Digitale Toegankelijkheid
- Organiseren van een toegankelijkheidsonderzoek/audit in samenwerking met een erkend toetsingsbureau
In samenwerking met Stichting Accessibility wordt een audit uitgevoerd op de website. Het resultaat is een uitgebreid rapport met aandachtspunten. - Toepassen bevindingen op technisch gebied
Indien er technische aanpassingen gedaan dienen te worden aan de website, helpen we daar uiteraard bij. - Kennissessie Toegankelijkheid
Door middel van een (korte) kennissessie brengen we je redactie op de hoogte van alle ins-and-outs rondom digitale toegankelijkheid en adviseren over het maken van toegankelijke content. - Content toegankelijk maken
We kunnen redactioneel ondersteunen bij het toegankelijk maken van alle content op de website (eventueel na aanleiding van bevindingen uit de audit).
Heb je vragen?
Neem contact op met Ruben Haverkamp via ruben@insiders.nl
of bel naar 073-684 15 90