8 okt. 2019 | Door: Pascal Vleugels
Zo word jij met 1 klik een SEO held
We willen allemaal dat bezoekers naar onze site komen. Door goede zoekmachine optimalisatie kunnen we de gebruikers ervan overtuigen dat onze site de meest waardevolle content heeft. Het schrijven van goede Paginatitels en Meta Descriptions is hierbij onmisbaar. Met onze nieuwe SEO Snippet Preview tool in het Open Data Platform kun jij met 1 klik die SEO held worden!
In het Open Data Platform hebben we een SEO Snippet Preview tool ingebouwd, waarmee je kunt zien hoe jouw zoekresultaat er ongeveer eruit komt te zien.
Je ziet in 1 oogopslag hoe jouw Paginatitel en Meta Description er in de grootste zoekmachine (Google) uitzien. Een goede Paginatitel en Meta Description helpen je met de volgende 2 zaken:
- De paginatitel helpt je ranken op een specifiek keyword
- Met een goede paginatitel én meta description trigger je een bezoeker om op jouw pagina te klikken (en niet op die van iemand anders). Dat zorgt voor een hogere CTR (Click Through Rate)
Wat is CTR? (Click Through Rate)
De Click Through Rate is het percentage gebruikers dat klikt op jouw pagina in de zoekresultaten (Clicks), ten opzichte van alle gebruikers die jouw zoekresultaat zien (Impressions). De formule om CTR te berekenen is als volgt:
CTR = Clicks / Impressions * 100
Voorbeeld: Als je 1200 impressies hebt en 30 gebruikers klikken door, dan is je CTR: 30 / 1200 * 100 = 2,5%
Je wilt uiteraard een zo hoog mogelijke CTR, je wilt zo veel mogelijk mensen naar je site toe leiden (kleine nuance: Meer bezoekers betekent zeker niet meer kwaliteit).
Een verhoging van de kwantiteit van bezoekers, zorgt in de meeste gevallen voor een daling van de kwaliteit van de bezoekers.
Concreet: Ze blijven minder lang en bekijken minder pagina’s.
Waarom hebben de Paginatitel en Meta Description invloed op de CTR?
Heel simpel: op de zoekresultatenpagina wordt bijna 50% van de pagina ingenomen door de Meta Descriptions. De overige informatie zijn de Paginatitel, de url en eventuele sitelinks.
Voorbeeld van een Google zoekresultaten pagina
Hoe beter je titel, url en Meta Description zijn, hoe groter de kans is dat de gebruiker op jouw website klikt.
Wat is de optimale lengte van Meta Descriptions en Paginatitels voor SEO?
De meest optimale lengte hangt ervanaf wat Google in haar zoekresultaten laat zien. We kunnen niet met zekerheid zeggen WAT Google precies laat zien. Dat is (o.a.) afhankelijk van de volgende factoren:
- Op welk apparaat wordt het zoekresultaat getoond?
- Bevat jouw Meta Description het keyword waar op gezocht wordt?
- Vindt Google jouw Meta Description de beste tekst om te tonen?
We krijgen vaak de vraag: “Hoeveel tekens moet mijn Meta Description zijn?”. Hoeveel tekens Google laat zien, is niet met zekerheid te zeggen. Het tellen van het aantal karakters wordt door Google zowieso ook afgeraden.
Google reserveert in de meeste gevallen een vaste breedte/hoogte waarin de titel en description worden getoond. In de praktijk betekent dat, dat een tekst met veel i’s, langer kan zijn dan een tekst met veel w’s.
In de praktijk kun je er het best voor zorgen dat je titel niet langer is dan 70 tekens, en de Meta Description niet langer dan 150 tekens. Dan weet je vrijwel zeker dat je in de meeste gevallen wel goed zit.
De Meta Description heeft geen invloed op de ranking!
In 2009 meldde Google in hun blogpost “Google does not use the keywords meta tag in web ranking“ dat keywords niet meer gebruikt werden als rankingfactor (om keyword spamming te voorkomen). Even later in het artikel stond ook het volgende:
Even though we sometimes use the description meta tag for the snippets we show, we still don’t use the description meta tag in our ranking.
De Meta Description heeft dus geen waarde in de ranking. Een goed geschreven Meta Description zorgt er niet voor dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan. De Meta Description is puur bedoeld om de gebruiker te vertellen waar je pagina over gaat, om hem over te halen om op jouw pagina te klikken.
Is een Meta Description verplicht?
Nee. Zelfs als de Meta Description ontbreekt, verzint Google zelf wel iets om te tonen. Ze zoeken dan een stukje tekst van je pagina waarin de gezochte keywords voorkomen (of ze nemen gewoon de eerste zin van je pagina).
Als je de Meta Descriptions trouw vult, is dat nog steeds geen garantie dat Google die ook toont in de zoekresultaten. Google kiest gewoon wat ze vinden dat het beste is. Een goed geschreven Meta Description heeft wel meer kans om door Google getoond te worden. Naast de Paginatitel en Meta Description zijn er nog meer vormen van Metadata die je aan je pagina mee kunt geven. Het vullen van Open Graph data of Twitter Card data zorgt ook voor een betere zichtbaarheid op social media.
3 tips voor een goede Meta Description
Het schrijven van goede Meta Descriptions is een vak apart. Het belangrijkste wat je in je achterhoofd moet houden is het volgende:
- Wanneer je een Meta Description schrijft, bedenk dan dat je de gebruiker iets probeert te verkopen in één korte zin. Je probeert je eigen website aan de bezoeker te verkopen.
- De beste strategie is om je belangrijkste keywords in de eerste helft van je titel of omschrijving te plaatsen. Zo heb je de meeste kans dat jouw keyword ook in beeld staat.
- Stel de gebruiker gerust. Op basis van zijn ingevulde trefwoorden, moet jouw Meta Description zijn vraag beantwoorden (en te triggeren om op jouw website te klikken).