10 dec. 2018 | Door: Pascal Vleugels
Wil jij bezoekers evenementen aan laten melden via je eigen website? Wij vroegen jullie input en geven hierbij de resultaten
Op 28 november vroegen we aan al onze partners wat zij van het idee vonden om een formulier te maken, waarmee evenementen ingestuurd kunnen worden.
Dit formulier is te plaatsen op de bezoekerswebsite (of afgeschermd ondernemersportaal). Bezoekers (of ondernemers/organisatoren) hoeven dan geen toegang te hebben tot het Open Data Platform om evenementen in te kunnen voeren.
Een laagdrempelige (openbare) manier dus, om evenementen naar de redactie te sturen. De redactie bepaalt dan of het evenement daadwerkelijk op de website geplaatst wordt.
18 partners vulden de vragenlijst in. Dit zijn de resultaten.
Algemene informatie
Welke informatie wil je (minimaal) weten om te kunnen beoordelen of het evenement interessant genoeg is om op je website te plaatsen?
Datum opties
Welke opties moet het formulier beschikbaar hebben om tijden en data in te schieten?
Waar
Welke gegevens wil je minimaal hebben van de locatie van het evenement om te kunnen beoordelen of het interessant is om op de website te plaatsen?
Over het evenement
Welke overige informatie wil je minimaal hebben over het evenement?
Gegevens over de aanmelder
Indien een bezoeker/ondernemer op de website een evenement aanmeldt, welke gegevens wil je van deze persoon weten (om eventueel contact met hem op te nemen)?
Werking van het formulier
Hoe wil je dat het hele proces van het insturen van evenementen werkt?
Ik heb interesse
Waarom misschien?
Een van de partners stelde ons de vraag:
Wat is het verschil met mensen zelf in het ODP te laten invoeren?
Om content in het ODP in te laten voeren, dien je een account nodig te hebben voor het ODP. Dit werpt in sommige gevallen een drempel op. Sommige partners zouden graag een laagdrempelig formulier op de website willen hebben, waarmee je zonder login of account direct je evenement in kunt sturen.
Andere opmerkingen:
- Dit is afhankelijk van de werking van het formulier en de daaruit voortvloeiende consequenties.
- Ik heb niet direct interesse, ik onderzoek liever of het handig is om een ondernemerslogin te regelen.
Heb je nog waardevolle toevoegingen of vragen?
Een aantal partners heeft nog een waardevolle toevoeging achtergelaten. Hiermee gaan we zeker aan de slag!
- “Wij zijn nu bezig om de voorwaarden op orde te brengen. We krijgen de laatste tijd regelmatig ‘boetes’ voor het plaatsen van foto’s zonder rechten. Deze foto’s zijn vaak door derden aangeleverd, maar ze staan op onze website. Dus wij zijn aansprakelijk, maar willen straks de boete door kunnen zetten. Dit lijkt me bij uitstek iets dat met een vinkje bij het aanleveren van evenementen plaats kan vinden.”
Antwoord: Goede toevoeging! We zullen ervoor zorgen dat er een mogelijkheid komt om akkoord te gaan met bepaalde voorwaarden. Dit is AVG-technisch gezien ook wenselijk als er persoonsgegevens worden gevraagd.
- “Gevaar van vervuiling neemt wel toe met gebruik van dit formulier. We merken nu al dat één en hetzelfde event soms door verschillende invoerders in ODP terecht komt en dat vergroot je op deze manier natuurlijk.“
Antwoord: Er bestaat inderdaad een mogelijkheid tot vervuiling van de database. De redactie zal goed moeten checken of er geen dubbele data in de database staat. In de toekomst kan er gekeken worden naar extra tooling om om te kunnen gaan met deze (dubbeling van) data of het kunnen filteren op “onzinnige” data.
- “Een duidelijke terugkoppeling naar degene die het evenement heeft ingestuurd (bijv. een pdf-bestand met alle ingediende evenement gegevens naar het opgegeven e-mailadres) met een melding dat de inzending wordt beoordeeld en geplaatst na acceptatie.”
Antwoord: Naast een notificatie naar de redactie kunnen we inderdaad ook voorzien in een terugkoppeling naar de aanmelder. In deze notificatie kan dan ook meer verteld worden over het redactieproces.
- “De foto moet scherp genoeg zijn en de beheerder (VVV) maakt de keuze wat er op de site komt, niet dat alle kleine evenementen die niet belangrijk voor de toerist erin komen te staan.”
en
“Specificaties van foto’s laten zien. Voorbeeldteksten laten zien. We merken dat het vaak maar half wordt ingevuld of niet inspiratievol en dit moeten we zoveel mogelijk zien te voorkomen.”
Antwoord: Door middel van “help-teksten” kunnen we extra informatie geven over richtlijnen en voorbeelden. Dit kan de bezoeker en redactie inderdaad helpen bij het verzamelen van goede en bruikbare content.
- “Ook moeten wij altijd nog eindredactie kunnen voeren. Dus niet alleen gegevens controleren maar ook aanpassen. Daarnaast zou ik dit formulier niet perse op de bezoekerswebsite willen hebben maar op onze zakelijke website. Is dat ook een optie?”
Antwoord: Het formulier kan in principe op iedere website geplaatst worden. Dit kan dus openbaar zijn, of op een afgeschermd gedeelte. Het kan dus ook op een zakelijke website geplaatst worden. Dit bepaal je als website beheerder zelf.
- “Als iemand dit heeft aangemeld en vergeet binnen een bepaalde tijd nog iets: kunnen ze dan terug naar aanpassen of moeten ze ons dan bellen voor de aanpassingen?”
Antwoord: We gaan er nu vanuit dat het evenement direct naar ODP geschoten wordt. Het kan door de aanmelder dus niet zelf aangepast worden, TENZIJ hij een account krijgt voor het ODP. De beheerder van de website kan zelf dus beslissen of hij een ondernemer toegang geeft tot het ODP, of dat hij telefonisch/per mail contact op kan nemen met de redactie indien er wijzigingen nodig zijn.
Hoe nu verder?
Wij gaan samen met een aantal partners het formulier technisch realiseren. Daarbij zullen uiteraard rekening houden met de feedback die is gegeven. Het doel blijft om een makkelijk, overzichtelijk en laagdrempelig formulier te maken om evenementen aan te kunnen melden.
Zodra het formulier beschikbaar komt, zullen we iedereen hierover informeren. Bij deze willen we iedereen ontzettend bedanken voor de waardevolle input!