9 apr. 2019 | Door: Pascal Vleugels
Voeg “Sense of place” toe aan je bezoekerswebsite
Jij als destinatiemarketeer kent je stad of gebied op je duimpje. Je weet waar je je in Nederland bevindt en hoe je er komt. Maar geldt dat ook voor je toekomstige gasten? Soms is een bestemming dichterbij dan je denkt! Met de nieuwe “Sense of place” functionaliteit, help je je bezoekers (letterlijk) om zich beter te oriënteren.
Waar ligt…
Wie kent het nog: De Vakantieman met Frits Bom. Vakantiegangers op zonnige bestemmingen werd gevraagd om hun vakantiebestemming op de kaart aan te wijzen. Hilariteit alom! Zo werd het zonnige Benidorm plotseling in Rusland geplaatst volgens de argeloze vakantiegangers…
Dat het leuke tv-beelden oplevert, moge duidelijk zijn. Maar het is natuurlijk wel zorgwekkend voor jou als destinatiemarketeer. Je gast heeft geen idee waar hij zich bevindt.
Het is dichterbij dan je denkt…
We hebben allemaal een vertekend beeld van de wereld. Vraag een willekeurig persoon maar eens om een kaart van Europa te tekenen. Grote kans dat de kaart wordt getekend op basis van je achtergrond en eigen belevingen. De meeste mensen tekenen Frankrijk of Spanje een stuk groter dan ze daadwerkelijk zijn. Puur omdat ze daar waarschijnlijk ooit op vakantie zijn geweest.
Zo gaat het ook op “kleine schaal” in Nederland. Als je in Utrecht woont, voelt het alsof een tochtje naar Leeuwarden je naar het einde van de wereld voert.
Wist je dat een autoritje van Utrecht naar Leeuwarden maar 1u en 45 minuten is? Pak je de trein? Dan duurt het een paar minuutjes langer.
Voorbeeld van “Sense of place” op Utrecht Region__
Even in perspectief: Binnen 2 uur kun je vrijwel heel Nederland bereiken. Dat vinden we best lang… Plot je dat eens op de beleving van een Chinese bezoeker. Binnen 2 uur is hij een grote stad als Beijing nog niet eens uit!
Vooral gebieden hebben het er wel eens moeilijk mee… De Veluwe, De Maashorst, Oostvaardersplassen, het zijn namen die we allemaal wel eens gehoord hebben. We kunnen ons er misschien ook nog wel een voorstelling van maken: Op de Veluwe leven de edelherten en wilde zwijnen, in de Maashorst lopen die enorme oerossen. En bij de Oostvaardersplassen is er een hoop gedoe over de wilde paarden.
Een Utrechtse Heuvelrug heeft zijn naam nog wel mee, maar waar liggen al die andere gebieden nu eigenlijk? Voor een bezoeker is het vaak moeilijk oriënteren…een beetje het gezegde over de klok en de klepel… En wordt het aloude ezelsbruggetje van de TVTAS nog wel geleerd bij topografie? Hoe weten we anders waar de wadden eilanden liggen?
Voorbeeld van het inzichtelijk maken van de wadden-gebieden op visitwadden.nl__
Een kaartje helpt je bezoeker enorm om zich te oriënteren en letterlijk aan “plaatsbepaling” te doen.
Wijken: What’s in a name?
Landen, gebieden en steden kunnen allemaal baat hebben bij een positiebepaling op de kaart. Maar hoe ga je om met regio’s en wijken?
Wijken hebben vaak een eigen sfeer en identiteit. In het Utrechtse “Museumkwartier” zal het geen verrassing zijn waar het om bekend staat. Maar wat kun je doen in het “Sphinxkwartier” in Maastricht? Of wat is er nu zo uniek aan “De Bergen” in Eindhoven?
Voorbeeld van het “Sense of Place” pagepart op thisiseindhoven.com__
Door middel van het nieuwe “Sense of Place”-pagepart, kun je nu heel eenvoudig een kaartje aanbieden aan je bezoekers. Per wijk of gebied, kun je meer informatie tonen of over het unieke karakter van het gebied vertellen.
Voeg “Sense of Place” toe aan je website. Je helpt je bezoekers ermee.
- Toon waar jouw bestemming ligt, door middel van een kaartje (dit kan op wereldschaal zijn voor de buitenlandse gasten).
- Toon de “bekende” omliggende steden (handig voor zowel de binnenlandse als buitenlandse gasten). Zo kan een dagje uit nog veel leuker worden, met interessante activiteiten in de directe omgeving.
- Maak inzichtelijk “hoe lang” het duurt om jouw bestemming te bereiken.
- Maak gebruik van het “Sense of Place” pagepart om wijken en gebieden in kaart te brengen en meer te vertellen over hun unieke karakter.