13 jul. 2022 | Door: Pim Stoel & Pascal Vleugels
Verrijk je website met externe databronnen en connectors
Het bieden van een rijke bezoekerservaring op je website staat met stip op één. Beleving, inspiratie en informatie gaan hand in hand, maar hoe kom je nu aan de juiste informatie? En hoe onderhoud je die enorme hoeveelheid aan data? Door middel van een “connector” kun je eenvoudig aansluiten op een externe databron en kun je het aanbod op je website flink vergroten, zonder dat je daar zelf de redactielast hoeft te dragen.
Deze connectoren zijn reeds beschikbaar:
Klik hier om het overzicht te openen in een nieuw venster
<iframe src="https://datastudio.google.com/embed/reporting/3e6c197c-9772-46dc-b4ff-90eb324b7d3a/page/w8oxC" frameborder="0" style="border:0; width:100%;height:800px;" allowfullscreen></iframe>
Connectors en externe databronnen
Een connector is een technische koppeling tussen twee databronnen. Deze koppeling zorgt ervoor dat de informatie uit beide systemen uitgewisseld kan worden. Vaak wordt dit minimaal één keer per dag gedaan, om ervoor te zorgen dat alle informatie actueel is en blijft. We maken als het ware een soort “kopie” van de externe data in ons eigen Base Platform. Dit doen we om meerdere databronnen met elkaar te kunnen combineren en om niet afhankelijk te zijn van de beschikbaarheid van de externe partij (er is niets zo vervelend als dat de website van de externe databron offline is).
Een externe databron kan bijv. ook realtime beschikbaarheidsinformatie voor accommodaties zijn. Deze databronnen kunnen we direct van de bron uitlezen en integreren in de website.
Voorbeeld van realtime beschikbaarheidsinformatie op www.friesland.nl
Externe databronnen
Er zijn een heleboel andere partijen waarbij het interessant is om een koppeling te realiseren. Denk hierbij aan bioscopen, theaterpodia of bijvoorbeeld andere toeristische organisaties die hun eigen content beheren. Deze partijen zijn vaak eigenaar van een (klein) aanbod aan evenementen, die de uitagenda van de website kunnen verrijken. Zo bied je op je eigen bezoekerswebsite een zo breed mogelijk aanbod aan content. Je bundelt het versplinterde aanbod op één locatie. Dat is wel zo prettig voor de bezoeker!
Een connector: dit heb je nodig
Om een connector te realiseren, is het vereist dat een externe partij de beschikking heeft over een “feed". Een “feed” is een leesbaar dataformaat (leesbaar voor computers, meestal niet voor mensen).
Dit is een overzicht van alle gegevens die uitgewisseld mogen worden. Per partij kan de feed er anders uitzien en ook andere informatie bevatten, vandaar dat het altijd noodzakelijk is om per partij een specifieke koppeling te realiseren. Er dient een minimale set aan gegevens beschikbaar te zijn om de feed te kunnen koppelen (denk hierbij aan een naam en datum).
Het kan ook voorkomen dat een externe partij landelijk actief is. Een voorbeeld is hierbij Pathé (de bioscoop, niet de vleeswaren ;-)). Pathé heeft een landelijk aanbod aan films, maar kan deze per stad aanbieden. Doordat we reeds een Pathé connector voor een van onze partners gerealiseerd hebben, kan deze heel eenvoudig voor een andere destinatie ingezet worden.
Voorbeeld van Pathe filmaanbod op Haarlem.nl
Dit zijn de voordelen van externe bronnen en connectors:
- Er is een automatische stroom aan nieuwe informatie die in het Open Data Platform wordt opgeslagen.
- De redactie wordt ontzien in de redactionele last voor het aanmaken van deze nieuwe content.
- De redactie kan het evenement aanpassen, goedkeuren en publiceren.
- Alle informatie wordt omgezet naar een universeel format en kan daardoor eenvoudiger worden uitgewisseld met andere toeristische organisaties.
- Alle data wordt volledig geïntegreerd op hetzelfde websitedomein. Je verliest geen autoriteit in Google.