11 okt. 2016 | Door: Pascal Vleugels
Verbeter je vindbaarheid en zoekresultaten
In het Open Data Platform (ODP) is het vanaf heden mogelijk om Metadata toe te voegen aan locaties, evenementen, routes en deals. Wanneer gebruik wordt gemaakt van deze nieuwe functionaliteit en de informatie op een goede manier wordt toegevoegd, zullen deze items beter vindbaar zijn in zoekmachines. Daarnaast kunnen er ook rijke website-vermeldingen getoond worden op diverse sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, enz.)
Het website adres wordt herkend en voorzien van een afbeelding en korte omschrijving. Deze rijke vermeldingen zorgen voor meer doorkliks en engagement.
Op dit moment zijn er 3 vormen van metadata die beschikbaar zijn in het ODP:
- SEO Metadata
- Open Graph Data
- Twitter Cards Metadata
“Metadata draagt bij aan een betere vindbaarheid en zorgt ervoor dat bezoekers sneller weten of jouw pagina relevant is.”
Wat is Metadata en wat kan ik ermee?
Met Metadata wordt aan zoekmachines getoond waar de webpagina over gaat,
daardoor wordt de vindbaarheid van een webpagina vergroot. Tevens bevat Metadata de meest belangrijke informatie om de bezoeker over te halen om jouw pagina te bezoeken.
Als we uitgaan van het feit dat het merendeel van de bezoekers een zoekmachine gebruikt om informatie te vinden, zien we het volgende scenario:
- De bezoeker typt een aantal tref/zoekwoorden in de zoekmachine (bijv. Google)
- Als resultaat komen de pagina’s in beeld met als eerste de titel. Dat is (in het geval van Google) de aanklikbare blauwe regel. Dit is de Meta titel.
- Vervolgens zie je een korte wervende tekst die de bezoeker moet overhalen om op te klikken. Dit is de Meta description.
Metadata zorgt voor een betere vindbaarheid van de pagina
De Meta titel, Meta description en Meta keywords worden door zoekmachines gebruikt om de relevantie van de pagina te kunnen bepalen. Er wordt veel waarde toegekend aan de Metadata in combinatie met de inhoud op de pagina. Hoe beter deze informatie is gevuld, hoe beter de pagina zal scoren in de zoekmachine. De Metadata dient op iedere pagina uniek gevuld te zijn om deze door Google in de zoekresultaten over te laten nemen.
Wat is Open Graph Data?
Van oorsprong is Open Graph Data bedacht door Facebook. Dit hebben zij gedaan om rijkere website-informatie te kunnen tonen in Facebook. Inmiddels wordt Open Graph Data door steeds meer (sociale) media gebruikt (bijv. Twitter, Google+, Linkedin). Wat doet het nu precies? Als je nu bijvoorbeeld een website in Facebook als statusupdate plaatst, verschijnt er automatisch een vermelding met afbeelding, omschrijving en een link bij de website. Dit kaartje wordt opgebouwd op basis van de Open Graph Data.
Wat zijn Twitter Cards
Indien een website wordt gedeeld op Twitter, kijkt Twitter op de pagina of er speciale Twitter Card Metadata is ingesteld. Als dat het geval is, wordt er een kaartje getoond met een afbeelding, titel en omschrijving. Indien er geen speciale Twitter Card Metadata beschikbaar is, valt Twitter terug op de Open Graph Data.
Wat verandert er voor de websitebeheerder?
Niet veel! Er is een nieuw tabblad beschikbaar in het Open Data Platform. Het tabblad SEO (Search Engine Optimization) bevat alle invulvelden voor de zoekmachineoptimalisatie en het vullen van de Open Graph Data en Twitter Cards data. Indien de velden in het SEO tabblad niet worden ingevuld, vallen we terug op de data die wel beschikbaar is. In het geval dat de Metadata niet is ingevuld, gebruiken we de “Naam” en de “Korte Omschrijving”. Voor
de Open Graph Data vallen we terug op de Metadata. Indien de Twitter Card Metadata informatie niet is ingevuld, gebruiken we de Open Graph Data. Zo zorgen we ervoor dat alle velden in ieder geval altijd gevuld worden met relevante content
Waarom zou je tijd en moeite moeten steken in het vullen van de Metadata?
Goede vraag! Het kost natuurlijk extra tijd om deze Metadata goed in te vullen, maar dankzij onze slimme functie, zorgen we ervoor dat de Metadata velden altijd gevuld worden met data die toch al gevuld is. Lees: Het kost dus geen extra tijd ;-)
Maar wat gebeurt er als je de Metadata wél speciaal invult en er de tijd voor neemt? Op Facebook kan het toevoegen van Open Graph data ervoor zorgen dat er 39% meer geklikt wordt op jouw link! (Er wordt namelijk een afbeelding en korte omschrijving bij jouw website-link getoond).
Ook Twitter Cards zorgen voor resultaat. Door de inzet van Twitter Cards kan de CTR (Click Through Rate) stijgen met 1,4%. De engagement rate (Retweets, quotes, reacties) kan zelfs stijgen met 32%. Daarnaast verhoogt de Time on site en daalt de Bounce rate. (Ook hier wordt een afbeelding en korte omschrijving bij jouw websitelink getoond). Sprekende resultaten bij anderen…Nu ben jij aan de beurt!