7 jan. 2016 | Door: Pascal Vleugels
Review-type: labels. Wat vindt de bezoeker?
In een eerder artikel hebben we al geschreven over de waarde van ervaringen van anderen bij het nemen van beslissingen. De nieuwe module: “Review: Labels” geeft de websitebeheerder de mogelijkheid om zélf aan de slag te gaan met het verzamelen van ervaringen van bezoekers.
Met de Review-module is het mogelijk om bezoekers van de website pagina’s te laten labellen op basis van een aantal vastgestelde redactionele thema’s, bijvoorbeeld ‘gewaagd’, ‘grappig’ of ‘romantisch’. Hiermee kan een redactie van de website speciale thema-pagina’s inrichten op basis van alle gelabelde locaties.
Als redactie van de website kunnen zelfstandig thema’s ingesteld worden, waarop locaties of evenementen beoordeeld kunnen worden. De bezoeker van de website kan vervolgens een keuze maken uit de beschikbare thema’s en zo een locatie ‘labellen’.
In het Open Data Platform (ODP) worden deze labels per gebruiker opgeslagen als User Generated Content. Deze data kan ook middels de API weer uitgelezen worden voor andere systemen zoals een externe website of app.
Andere vormen van reviews
Op basis van de ervaringen van andere bezoekers kunnen positieve en negatieve reacties helpen bij het maken van een goede beslissing. Ook kunnen eventuele vragen direct beantwoord worden, omdat eerdere bezoekers daar reeds over geschreven hebben: “Is dit ook een leuke plek voor kinderen”? Binnen Citynavigator maken we onderscheid tussen diverse toepassingen van reviews, lees meer hierover in het artikel: “Reviews: Bezoekers aan het woord!”
Als redactie van de website is het super interessant om te weten wat er speelt bij bezoekers van je eigen website. Door alle feedback van bezoekers te verzamelen én te analyseren, kan een website steeds beter worden ingericht op de wensen van de gebruikers.