Relevante content op het juiste moment, op de juiste plek.

26 okt. 2022 | Door: Pascal Vleugels

Relevante content op het juiste moment, op de juiste plek.

Speel in op de actualiteit en op de behoeften van je bezoeker. Om de customer journey zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen is het belangrijk dat je de juiste content op het juiste moment op de website toont.

Je kunt je bezoeker geen groter plezier doen dan hem direct tonen wat hij eigenlijk aan het zoeken is. Voor bepaalde momenten weten we gewoon welke content het meest gezocht wordt. Als je juist op DAT moment die content prominent op je website hebt staan, dan zorg je voor een vlekkeloze customer journey (de meesten zullen niet eens doorhebben dat ze exact voorgeschoteld kregen wat ze verwachtten).

Inspelen op feestdagen en seizoenen

Als redactie weet je exact wat er speelt op dit moment. Met een contentkalender kun je ook ruim vooruitplannen welke speciale data eraan komen. Denk hierbij aan de bekende retailmomenten zoals:

Op het gebied van toerisme en vrije tijd kennen we ook speciale momenten waar qua content op ingespeeld kan worden:

Hoe mooi zou het zijn, als je voor deze speciale momenten de content alvast kunt voorbereiden en inplannen… Tijdens de herfstperiode voorzie je je belangrijkste pagina’s met een herfstige foto en speciaal geselecteerd aanbod voor de regenachtige dagen. Dat kan met plaece.planner.

Zo werkt contentplanning

Per content blok kun je instellen wanneer (en hoe laat) de content op de pagina mag komen te staan (of wanneer de content weer moet verdwijnen). Op deze manier kun je je pagina’s al inplannen qua seizoenswisselingen of voor speciale take-overs tijdens de feestdagen.

Kies een datum en tijd waarop de content getoond moet worden

De content kan ingepland worden door middel van een drietal patronen:

  1. Eenmalig
  2. Dagelijks
  3. Wekelijks (dag van de week)

Alle patronen kunnen voorzien worden van een start- en eindtijd en een start- en einddatum (of oneindig).

Mogelijkheden per pagepart

De volgende pageparts beschikken over de mogelijkheid om content in te plannen:

In het Content Management Systeem kun je heel eenvoudig zien welke content is ingepland, nu zichtbaar is, of welke content verlopen is (en bijgewerkt/verwijderd kan worden).

Praktische voorbeelden

We weten bijvoorbeeld dat een zondagochtend met name wordt besteed met het zoeken van informatie rondom “winkelen”. Hoe fijn zou het fijn als je je bezoekers op zondagochtend tussen 10:00 en 13:00 meteen alle informatie rondom openingstijden en koopzondagen kunt tonen?

Een paar andere voorbeelden:

  1. Iedere zondag wordt een slide getoond activiteiten voor een luie zondag
  2. Vanaf de eerste dag van de zomer wordt een zomerse foto getoond met een link naar alle zomerse activiteiten
  3. Tijdens Glow festival wordt automatisch een link naar het actuele programma getoond.
Pascal Vleugels
Bekijk profiel