16 apr. 2018 | Door: Pascal Vleugels
Nóg betere ranking door “verlopen items” functionaliteit
We introduceren een nieuw manier om “verlopen items” op een gebruiksvriendelijke manier aan te bieden. Op het moment dat een bezoeker een evenement bekijkt wat reeds is geweest, laten we dit duidelijk zien. Vervolgens bieden we de bezoeker inspirerende alternatieve evenementen aan die nog gaan plaatsvinden.
Dit gebeurt er nu:
Indien een evenement zijn vervaldatum heeft bereikt, wordt het evenement niet meer getoond op de website. De pagina is wel nog terug te vinden in de zoekresultaten van Google, maar genereert dan een 404-melding (pagina niet gevonden). Een 404-pagina is voor een websitebezoeker erg vervelend, omdat hij de informatie die hij zocht, niet te zien krijgt. Daarnaast heeft een groot aantal 404-pagina’s ook een negatieve invloed op de beoordeling van de website in de zoekresultaten. Met de nieuwe “verlopen items” functionaliteit bieden we de bezoeker direct alternatieven aan voor het afgelopen evenement, en reduceren we ook het aantal 404 pagina’s (wat weer zorgt voor een betere ranking).
Dit gaan we doen:
Indien een evenement zijn vervaldatum bereikt, gaan we op de achtergrond de volgende acties uitvoeren:
1. Verlopen items zichtbaar laten met een specifieke melding op de detailpagina dat het item is verlopen
Indien de websitebezoeker op een pagina terechtkomt van een item wat verlopen is, zal door middel van een melding aangegeven worden dat het item niet meer beschikbaar is (bijv.: ‘Sorry dit evenement is afgelopen’). De detailpagina is van het item is dus nog wel bereikbaar.
2. Na 6 maanden zal het item automatisch van status ‘verlopen’ naar status ‘niet gepubliceerd’ overgaan en dus een 404 opleveren.
Indien een bezoeker via een zoekmachine of externe link (bijv. bookmark) naar het verlopen item navigeert, is het item 6 maanden te bekijken. Na 6 maanden, wordt in het ODP de status ‘Verlopen’ omgezet in ‘Niet gepubliceerd’. Op dat moment zal de pagina altijd alsnog een 404 opleveren. In de zoekmachines is de pagina zeer waarschijnlijk niet meer vindbaar, waardoor het geen invloed heeft op de indexering en score van de website.
3. Call-to-action (CTA) button deactiveren voor verlopen items
Op het moment dat het item verlopen is, wordt de CTA verborgen. Het is dan niet meer mogelijk om te boeken/reserveren.
4. Verlopen items kunnen niet als favoriet worden gemarkeerd
5. Verlopen items kunnen geen reviews krijgen
6. Verlopen items krijgen een no-index
In de code van de website krijgt het verlopen item een tag ‘no-index’ mee. Dit geeft de zoekmachine de instructie om het item niet meer te indexeren en op te nemen in de zoekresultaten. Tevens sturen we in een meta-tag mee, vanaf welke datum de pagina verlopen is en dus niet meer terug mag komen in de zoekresultaten.
7. Er worden suggesties gedaan (d.m.v. gerelateerde items) voor interessante alternatieven
Indien de module “Gerelateerde items” is afgenomen, worden op de verlopen pagina gerelateerde items getoond ter inspiratie. De bezoeker krijgt enerzijds te zien dat het evenement reeds is afgelopen, maar krijgt anderzijds suggesties te zien voor andere interessante activiteiten.
Voorbeeld van een verlopen event