4 jun. 2019 | Door: Pascal Vleugels
Nieuw: Stel (per pagina) je eigen overzichtsfilters in
Je website bevat pagina’s waar je de mooiste dingen van je destinatie op een rijtje zet. Bijvoorbeeld: ondernemers, locaties, evenementen, routes of arrangementen. Deze overzichten kunnen door de bezoekers van je website gefilterd worden. Een verfijning kan op basis van gebied of stad, thema of door middel van een zoekopdracht. Deze filters waren tot op heden op iedere pagina automatisch beschikbaar. Met de nieuwe functie van onze filterbox, kun je als beheerder zelf kiezen welke filters je (per pagina) aan de voorzijde beschikbaar maakt.
Bepaal zelf welke filters je aanbiedt aan je bezoeker
Als je als beheerder van de website nu een overzicht maakt, dan krijg je automatisch een zoekbalk en eventuele andere filters (bijv. gebiedsfilter of thema filters). In sommige gevallen wil je dat misschien wel niet. Daar hebben we nu iets voor gemaakt. Je kunt nu zelf beslissen welke filters je wel (of niet) wilt tonen voor je bezoekers.
Voorbeeld van overzicht van ondernemers op www.bezoekmaastricht.nl, met filter op thema’s
Zo maak je een overzicht
In het Content Management Systeem (CMS) kun je zelf een overzicht samenstellen van items uit het Open Data Platform (ODP). Dit kunnen ondernemers zijn (locaties, evenementen, routes, arrangementen, enz). Je hebt de mogelijkheid om een bepaalde set aan data op te halen uit het Open Data Platform. Dit kun je doen door middel van het kiezen van een type, een filter op “categorie” en eventuele “tags” en “markers”. Vervolgens kun je er ook nog voor kiezen om alleen items uit een bepaald gebied op te halen, of op basis van een ingestelde promotie. Al deze filters zorgen ervoor dat alleen DIE items worden getoond op de website.
Voorbeeld van het samenstellen van een overzicht van restaurants
NIEUW! Zo stel je nu filters in voor je bezoekers
We hebben het nu mogelijk gemaakt om als beheerder van de website zelf in te kunnen stellen welke filters je op de website aan wilt bieden aan je bezoekers. Per pagina, kun je nu dus zelf beslissen welke filters je wel (of niet) beschikbaar maakt voor je bezoekers.
In het Content Management Systeem kun je door middel van checkboxes de filters aan-en uitzetten. Bij de keyword-filter kun je zelfs instellen op welke keywords gefilterd mag kunnen worden.
Voorbeeld van filterinstellingen in het CMS
Beschikbare filtermogelijkheden
Per “Type” heb je specifieke filtermogelijkheden. Bij evenementen krijg je de mogelijkheid om ook een datumfilter toe te kunnen voegen, bij routes kun je weer kiezen voor een lengtefilter.
In bovenstaand voorbeeld zie je een voorbeeld van de filtermogelijkheden op een pagina waar routes op getoond worden. Samen met een aantal routepartners zijn we bezig met een aantal doorontwikkelingen. In dit geval zijn dat de filtermogelijkheden op “lengte van een route” en “type route”. Deze filtermogelijkheden zijn in eerste instantie alleen exclusief beschikbaar voor de deelnemende routepartners. Op een later moment komen deze extra filtermogelijkheden ook beschikbaar voor alle andere Citynavigator partners.
- Gebiedsfilter (optioneel)
Indien de website voorzien is van een gebiedsfilter (betaalde upgrade), kan deze per pagina ingesteld worden. - Zoekbalk
De zoekbalk is op iedere website beschikbaar, dus ook op alle overzichtspagina’s, maar is wellicht niet op elke pagina wenselijk. Deze is nu eenvoudig zelf uit te schakelen per pagina. - Categoriefilter [NIEUW] (optioneel)
Op basis van de ingestelde filters kunnen de categorieeën ook direct als filtermogelijkheid aan de voorzijde getoond worden (ook weer per pagina instelbaar). Zo kun je de bezoeker van de website de mogelijkheid bieden om snel een keuze te maken tussen (bijvoorbeeld) type routes, zoals: fietsen, wandelen, varen, enz. - Lengtefilter [NIEUW] (optioneel)
Bij routes kun je de gebruikers de mogelijkheid bieden om de routes te verfijnen op de lengte van de route. Indien een bezoeker op zoek is naar een wandelroute van maximaal 10 kilometer, dan kan dat met de lengtefilter. Vervolgens kan de bezoeker er ook nog voor kiezen om de resultaten te sorteren op “in de buurt”, door middel van de GPS-sortering. - Keyword filter
Als beheerder kun je zelf “keyword filters” aanmaken. Dit kan een combinatie zijn van categorieeën, tags en markers. Zo kun je zelf “thema’s creeeëren die helemaal zelf samengesteld zijn. Voor meer uitleg over de keywords, verwijs ik je graag door naar een ander (uitgebreid) artikel: Categorieën, tags en markers… Wat is het verschil en wat kun je ermee? - Datumfilter
Bij evenement heb je de mogelijkheid om de bezoekers ook een datumfilter aan te bieden. Zo kan de bezoeker filteren op “vandaag, morgen, dit weekend en specifieke datum”.
Binnenkort komt deze functionaliteit automatisch beschikbaar in het Content Management Systeem.