En de winnaars zijn: de beste websites van Nederlandse bestemmingen volgens de Plaece Awards 2023

27 mrt. 2023 | Door: Pascal Vleugels

En de winnaars zijn: de beste websites van Nederlandse bestemmingen volgens de Plaece Awards 2023

Op dinsdag 14 maart en donderdag 16 maart 2023 vond de jaarlijkse Plaecedag plaats. Tijdens dit evenement kwamen meer dan 100 bestemmingen in Nederland met elkaar in contact. Door middel van een interactief programma werden ze bijgepraat over een aantal actuele onderwerpen met als kers op de taart: de uitreiking van de Plaece Awards 2023!

Het programma van de dag zag er als volgt uit:

De dag werd afgesloten door de uitreiking van de Plaece Awards: buitengewone prestaties van buitengewone bestemmingen. In verschillende categorieën zijn awards uitgereikt voor de best bezochte website, de grootste stijger en de meest bekeken pagina.

De hartslag van 2022

In 2022 zagen we de toeristische sector weer opkrabbelen na de coronajaren. In totaal mochten we 30,5 miljoen bezoekers verwelkomen op de gezamenlijke websites van 101 bestemmingen in Nederland. Dat was 32% meer dan in 2021.

“Grote steden verwelkomen zo’n 644.000 online bezoekers per jaar”

Na analyse van alle deelnemende websites, kunnen we het gemiddeld aantal verwachtte online bezoekers voorspellen:

Er was een duidelijke toename te zien in de stijging van het aantal online bezoekers van de steden ten opzichte van de gebieden. Waarbij tijdens de coronajaren de natuur werd opgezocht, bleek in 2022 de terugkeer naar de steden te zorgen voor de grote bezoekersstijging.

Best bezochte website van de grote steden: Maastricht

In de categorie grote steden ging de award voor de meest bezochte website naar Maastricht. Met name de ontvangst van Koning Willem Alexander op Koningsdag, zorgde voor een grote stroom aan online bezoekers die het programma wilden bekijken. Daarnaast is het Magisch Maastricht festival altijd een grote traffic builder.

De grootste stijger was Almere, die in vergelijking met 2021 maar liefst 103% meer bezoekers had. Dat is met name te danken aan de inzet op de unieke verhaallijnen van Ally, waardoor het bezoekerssentiment een flinke boost heeft gekregen.

De meest bekeken pagina van de grote steden was de uitagenda van Groningen.

Best bezochte website van de middelgrote steden: Winterswijk

De award voor de meest bezochte website van een middelgrote stad ging naar Winterswijk. De website van Winterswijk trekt veel Duitse bezoekers, waarbij het “Shoppen in Winterswijk” voor veel bezoekers zorgt.

De grootste stijger was Roosendaal, die in vergelijking met 2021 maar liefst 115% meer bezoekers had.

De meest bekeken pagina van de middelgrote steden was de Homepage van Woerden. Met name de actualiteit en het constant bijsturen op basis van de analyse van gebruikersdata, zorgt ervoor dat de homepage een welkom startpunt is voor bezoekers van Woerden.

Best bezochte website van de kleine dorpen en steden: Gorinchem

In de categorie kleine steden en dorpen ging de award voor de best bezochte website naar Gorinchem. De allermooiste vestingstad van Nederland (volgens de ANWB) weet het aanbod op zo’n manier te presenteren, dat dit hoog gewaardeerd wordt door de online bezoekers.

De grootste stijger was Spakenburg, die 153% meer bezoekers zag dan vorig jaar.

De meest bekeken pagina van de kleine steden en dorpen was de homepage van Gorinchem.

Best bezochte website van de grote gebieden: VisitBrabant

De award voor de meest bezochte website van de grote gebieden gaat naar VisitBrabant. Met name de campagne “Dichterbij voor elkaar” en het route-aanbod in Brabant zorgen ervoor dat bezoekers Brabant steeds beter weten te vinden.

De grootste stijger was Waterland van Friesland, die in vergelijking met 2021 maar liefst 155% meer bezoekers trok.

De meest bekeken pagina van de grote gebieden was de evenementenagenda van Drenthe.

Best bezochte website van de kleine gebieden: Voorne-Putten

In de categorie kleine gebieden ging de award voor de best bezochte website naar Voorne Putten.

De grootste stijger was de website van Land van de Peel, die maar liefst 91% meer bezoekers trok dan vorig jaar.

De meest bekeken pagina van de kleine gebieden was de uitagenda van Gooi & Vecht.

Almere boeit zijn bezoeker het best

Naast het genereren van traffic naar je website, is het uiteraard belangrijk om ervoor te zorgen dat je je bezoeker helpt met wat hij zoekt en hem verleid om naar jouw bestemming te komen en daar ook langer te verblijven. We hebben gekeken naar de bezoekduur op de website en het aantal pagina’s wat per bezoek wordt bekeken. Daaruit blijkt dat Almere dit het beste doet! Bezoekers brengen gemiddeld 7:39 op de site door en bekijken daar ruim 9 pagina’s per bezoek. Dat is zo’n 3x meer dan de gemiddelde benchmark van alle Nederlandse bestemmingen.

Tussen Lek en Linge heeft de hoogste engagement ratio op Instagram

Van alle bestemmingen in Nederland, wist (in februari 2023) het Instagram account van Tussen Lek en Linge een engagement ratio van maar liefst 6,50% te behalen. Dat is fors meer dan het gemiddelde van 2,52%. Gefeliciteerd @tussenlekenlinge

Lessons learned voor ultieme (online) destinatiemarketing:

Op basis van de ruim 79 miljoen paginaweergaven en de best practices van 100+ bestemmingen in Nederland kunnen we je een 4-tal tips meegeven:

  1. Evenementen zijn de grote traffic builders
  2. Zorg dat deze evenementen een thuis hebben op jouw eigen website (liefst geen separate website)
  3. Zorg voor een actuele homepage, met de bezoekerskanonnen direct in beeld
  4. Help de Duitse bezoeker in zijn zoektocht, op het juiste moment

Tot volgend jaar!

We kijken met veel plezier terug op een geslaagde Plaece dag 2023. Er is gevierd, gebabbeld en geïnspireerd. We geloven in een gezamenlijke aanpak en vinden het dan ook ontzettend waardevol dat iedereen tips & tricks met elkaar wilde delen. Blijf de verhalen van jouw bestemming vertellen en delen, want een boeiende bestemming is een bloeiende bestemming. ❤️

Pascal Vleugels
Bekijk profiel