De beste domeinnaam- en SEO-strategie voor internationale bezoekers

4 feb. 2020 | Door: Rick Moggré & Pascal Vleugels

De beste domeinnaam- en SEO-strategie voor internationale bezoekers

Heb je een website met meerdere talen en richt je je op bezoekers uit verschillende landen? Of ligt de focus op buitenlandse toeristen als ze in Nederland zijn? Het doel van je website heeft invloed op de keuze voor een geschikte domeinextensie. Kies je voor een .nl of een .com domein? Welke instellingen hanteer je binnen Google Search Console voor internationale targeting? Lees hier over onze testcase.

Er zijn verschillende manieren om Google een seintje te geven in welke talen je website beschikbaar is en op welke bezoekers je target in welke landen. Wanneer je voor een .nl domein kiest, informeer je Google dat je een website hebt met de focus op gebruikers in Nederland (in zeer waarschijnlijk de Nederlandse taal). Met een .com website is het mogelijk om binnen Google Search Console aan te geven op welk land je focust met je website.

Wanneer moet je een .nl domeinnaam gebruiken?

Beschik je over een website waarbij de focusdoelgroep gebruikers in Nederland zijn? Dan is een .nl website de juiste keuze. Hierbij wordt de website automatisch getarget op Nederland. Dit wil zeggen dat de website voorrang krijgt op de rankings binnen de Nederlandse zoekresultaten. Ook als je website beschikbaar is in verschillende talen, waarbij je focust op buitenlandse toeristen die tijdens hun verblijf in Nederland de website raadplegen is een .nl een prima keuze. Door middel van subdirectory’s (bijvoorbeeld: https://www.friesland.nl/de) en hreflang-tags zorg je dat de bezoekers bij de juiste taalvariant van de website uitkomen.

Wat zijn hreflang-tags?

Als je meerdere versies van een pagina hebt voor verschillende talen of regio’s, informeer je Google over deze varianten. Als je dit doet, help je gebruikers door te verwijzen naar de meest geschikte versie van je pagina per taal of regio. Lees meer over hreflang-tags.

Een voorbeeld voor een hreflang-tag voor een Duitse website:

1
<link rel="alternate" href="<https://www.friesland.nl/de>" hreflang="de"/>

Voordeel:

Nadelen:

Wanneer moet je een .com domeinnaam gebruiken?

Is je website beschikbaar in verschillende talen en heb je niet één land als focusdoelgroep? Dan is het aan te raden om te kiezen voor een .com website. Bijvoorbeeld: Als je een Engelstalige website hebt en buitenlandse bezoekers wilt bereiken waar Engels gesproken wordt. Hierbij wordt er niet geografisch getarget, maar op taal. Het voordeel is dat je met een .com website nog wel de mogelijkheid hebt om geografische targeting in te stellen binnen Search Console. Stel je website beschikt over verschillende talen op een subdirectory, .com/nl, .com/en, .com/it. Dan kan je voor de Italiaanse variant apart aangeven dat je focust op inwoners van Italië. (voor een .nl domeinextensie is geen geotargeting op subdirectory mogelijk!)

.com en .eu domeinextensies zijn “taalloos” en “locatieloos”, dus kunnen per subdirectories ge-geotarget worden.

Voordelen:

Nadelen:

Hoe werkt het met een .de/.fr domeinnaam?

Een .de of .fr domeinnaam is qua geotargeting op de bijbehorende landen gericht (Duitsland en Frankrijk). Bezoekers die de Duitse taal spreken in Oostenrijk/Zwitserland worden niet specifiek getarget. Frans sprekende bezoekers in de Frans-sprekende koloniën worden ook niet specifiek getarget. Denk dus goed na over welke landen je wilt bereiken (en besef dat een domeinnaam niet 1 op 1 aan een taal gelinkt kan worden).

Een domeinextensie heeft voor Google niets met een taal te maken, maar met het bijbehorende land

Wanneer kies je voor subdirectories met talen of een domeinnaam per taal?

In principe is het vanuit SEO-perspectief altijd slimmer om voor een .com domeinextensie te kiezen, omdat je dan subdirectories specifiek kun geotargeten op land. Ultiem gezien maak je subdirectories per land en niet per taal.

Hoe werkt internationale targeting binnen Google Search Console?

Binnen Google Search Console is het mogelijk om aan te geven op welk land je focust met je website. Dit is alleen mogelijk met een .com website (nogmaals: voor een .nl domeinextensie is geen geotargeting op subdirectory mogelijk!). Zo geef je voorrang binnen de zoekresultaten in dat land. Als je een .com/it website hebt, geef je aan dat de website voorrang heeft binnen de Italiaanse zoekresultaten.

Daarnaast is er de mogelijkheid om “unlisted” te selecteren als internationale targeting. Hiermee geef je aan dat de website meertalig is, maar niet focust op één specifiek land. Er wordt bijvoorbeeld in meerdere landen Engels gesproken en je wil niet voorrang geven aan alleen de Engelse of alleen de Amerikaanse bezoekers. Je focust op alle Engelstalige landen. Dan kies je voor “unlisted” binnen internationale targeting.

Let wel op: wanneer je beschikt over een .com website, deze toevoegt aan Google Search Console, dan wordt de website automatisch getarget op Amerika.

Internationale targeting in Google Search Console

Testcase: “unlisted” geotargeting op een .com domein

Om te zien of deze instellingen nu echt invloed hebben op de online vindbaarheid en de rankings binnen de zoekresultaten, hebben we dit getest. Voor visitnijmegen.com hebben we de internationale targeting op “unlisted” gezet in Google Search Console. Hiermee geven we een seintje dat de website meertalig is, maar er niet wordt gefocust op een specifiek land. Eerder werd de website automatisch getarget op Amerika omdat het een .com website is.

Drie maanden later, wat zien we in de resultaten?

Binnen de Nederlandse zoekresultaten zien we een stijging van 15% in het aantal top 10 zoekwoorden binnen een maand tijd (november-december). Dat komt omdat we niet meer specifiek aangeven dat de website voor Amerikaanse bezoekers is.

Stijging in organisatie Nederlandse zoekresultaten

Logischerwijs zien we een daling in de rankings binnen de Amerikaanse zoekresultaten. Terwijl de overige landen weer een aanzienlijke stijging laten zien. Met name de rankings binnen de Belgische zoekresultaten zijn aanzienlijk gestegen.

100% meer top 10 zoekposities in Belgie

Conclusie:

Websites met een .com domeinextensie die in Google Search Console op “unlisted” worden gezet, zijn beter vindbaar in de Google zoekresultaten in andere landen.

Rick Moggré
Bekijk profiel
Pascal Vleugels
Bekijk profiel