Citynavigatordag 2020: it takes two to tango

30 jan. 2020 | Door: Simone Maas

Citynavigatordag 2020: it takes two to tango

Donderdag 23 januari was het zover; de 4e Citynavigatordag vond plaats. Insiders opende de deuren om partners uit het hele land te verwelkomen. Het werd een dag vol inspiratie en ontmoeting. De combinatie van diverse kennis- en netwerksessies, awards en een heerlijke lunch en borrel droegen bij aan de gezellige Brabantse sfeer. Deze sfeer is helaas niet te vertalen in tekst, maar een aantal highlights wel. ‘Wat waren opvallende momenten, lessen en uitspraken van de Citynavigatordag?’. Het antwoord op deze vraag lees je in deze blog!

Een bijzonder jubileum

Amber Twigt en Anita van Hezik trapten donderdag de spits af met een welkomstwoord. Hierna nam Servia van de Laak de bedrijfs- en sector gerelateerde trends door. Met trots deelde zij mede dat Insiders iets te vieren heeft dit jaar. In 2020 bestaan we namelijk 20 jaar! Zo’n bijzonder jubileum vraagt om een speciaal jaarthema: ‘It takes two to tango.’ Voordat men zich kon wanen onder de Spaanse zon, lichtte Servia toe dat dit symbool staat voor het belang van samenwerking. De goede relaties met aanwezige partners hebben een groot aandeel in het succes van Insiders. Ook de komende 20 jaar zal worden ingezet op het versterken van de partnerschappen. Laten we samen blijven dansen!

‘It takes two to tango’

Servia van de Laak (Insiders)

Speeddaten

Speeddates tijdens de Citynavigatordag 2020

Na de trendpresentatie was er ruimte om elkaar beter te leren kennen. Hoe kon dat nou beter dan middels een speeddate? Tot ieders verrassing zat er aan de achterzijde van ieder naamkaartje een speelkaart verstopt. De opdracht: vind jouw match (of matches) en kom erachter wat jullie bindt. Dit bleek soms lastiger dan gedacht, maar het leverde wel interessante gesprekken op. En dat was uiteraard ook de bedoeling!

‘Ik ben toch wel heel benieuwd waarom wij gematcht zijn.’

Er werden overeenkomsten gevonden op het gebied van regionale uitdagingen, het promoten van vergelijkbare evenementen en de relatie met Insiders. Waar in deze eerste ronde fanatiek werd gezocht naar raakvlakken, vonden partners elkaar in de tweede ronde juist door zelfgekozen onderwerpen. Kaartjes met korte teksten als ‘succescase’, ‘branding’ en ‘Ik heb een idee…’ dienden als gespreksopeners.

Keuze aan kennissessies

Na een eerste ronde speeddates, konden de kennissessies van start gaan. Verdeeld over twee rondes kregen zes onderwerpen tijd en aandacht. Keuze genoeg dus! De volgende sessies kwamen voorbij:

Leefstijlen en doelgroepen: Innovatieve testmogelijkheden voor de perfecte match

Door: Fred Roodbeen, Dennis Groen (MarketResponse) en Auke Buma (Insiders)

In deze sessie stond niet het BSR model en de leefstijlen van MarketResponse (voorheen SAMR) centraal, maar de nieuwe onderzoeksmogelijkheden die zij hebben ontwikkeld. Met innovaties zoals de Visual Check Analyse kunnen foto’s, films en webpagina’s getest worden door de beoogde doelgroep. Deze check is reeds toegepast op het Honeyguide platform met verrassende resultaten tot gevolg. Zo werd laagdrempelig taalgebruik meer gewaardeerd dan Engelstalige begrippen als ‘hidden gems’. Door middel van een fotoanalyse op basis van artificial intelligence kan een grote hoeveelheid foto’s getagd worden met de juiste leefstijl. Op deze manier kun je de content van je website helemaal afstemmen op je beoogde doelgroep. Een mooie samenwerking dus, waarin we meerwaarde kunnen bieden op de inhoud van de website om de verhaallijnen en doelgroepen te laden. Mocht je interesse hebben, neem dan contact met ons op.

Download de presentatie

Close the gap: van online naar ultieme “on brand” placemaking

Door: Inge Sprangers (RBT De Langstraat) en Servia van de Laak (Insiders)

Inge Sprangers en Servia van de Laak over placemaking

Hoe kan je een merk zowel online als offline zichtbaar maken? Deze vraag was leidend in de sessie over placemaking. Inge deelde haar ervaring met de merkcreatie van de Langstraat, een streek in Noord-Brabant. De uitdaging in deze casus was het verbinden van kleine dorpen met ieder eigen merken en iconische plekken. Hoe creëer je bijvoorbeeld draagvlak zonder de keuze voor één merkidentiteit uit het oog te verliezen? RBT De Langstraat verbindt de regio naast een sterke visuele identiteit, ook met laagdrempelige merkuitingen in de openbare ruimte: bolderkarren, brandstempels en foodtrucks. Mocht je interesse hebben in een placemaking-sessie, neem dan contact met ons op.

Download de presentatie

‘Wij proberen van los zand, zandkastelen te bouwen’

Inge Sprangers (RBT De Langstraat)

Introductie Citynavigator: visie, kansen en mogelijkheden

Door: Daan Berends (Interim project manager Toerisme en Cultuur) en Anita van Hezik (Insiders)

Voor de introducees en nieuwe partners werd er ook een introductie georganiseerd. Tijdens deze sessie werden cases van andere destinatie marketing organisaties belicht en was er veel ruimte voor eigen input en vragen. Wat zijn op dit moment de mogelijkheden van Citynavigator? En aan welke verbeteringen en uitbreidingen wordt nog gewerkt? Deze vraagtekens hebben Anita en Daan proberen te beantwoorden. Mocht er aan de hand van deze sessie toch nog aanvullende vragen zijn, neem dan vooral contact op via anita@insiders.nl

Download de presentatie

Samenwerken in de regio: Hoe zet je ieder in zijn eigen kracht

Door: Eric Boselie (Eindhoven365) en Servia van de Laak (Insiders)

Eric Boselie over samenwerken in de regio

Na een heerlijke lunch deelde Eric zijn visie op het regiomodel 2020. In 2020 zijn er 21 partners uit regio Eindhoven die op een transparante wijze data met elkaar delen. Dit biedt veel kansen, maar logischerwijs ook uitdagingen. Eric Boselie pleitte voor een slimme samenwerking die uitgaat van lokale identiteit en kracht. Naast een slimme infrastructuur en ruimte voor elkaars identiteit is vooral positieve energie het ingrediënt voor het succes van Eindhoven regio. Hier de boodschap van Eric Boselie: laat daar waar je kunt de politiek buiten de besluitvoering. De kracht schuilt in the coalition of the willing.

Download de presentatie

‘Marketing is market-getting, dus geen Poolse landdag.’

Eric Boselie (Eindhoven365)

Placebranding via Instagram

Door: Simone Wittgen en Amanda de Nijs (Honeyguide)

Een plek op de foto én op de kaart zetten, dat kan middels Instagram. Deze sessie stond in het teken van de mogelijkheden die het medium biedt voor destinatie marketing. Simone creëerde eerder al content voor Honeyguide, haar eigen kanalen en andere bestemmingen. Gebaseerd op deze eerdere ervaringen, deelde zij praktische tips met geïnteresseerde partners die nog minder actief zijn op Instagram. Look & feel, highlights, stories en instameets; het kwam allemaal aan bod. Verder werden er complimenten en tips uitgedeeld aan bestemmingen. VisitBrabant bleek bijvoorbeeld een echte uitblinker op Instagram (@visitbrabant)!

Download de presentatie

Redactiemodel: Hoe organiseer je nou samen het content

Sanne van Tuijl (RBT Rivierenland en betrokken bij de UBase) en Ruben Haverkamp (Insiders)

De technologie van Citynavigator spoort aan tot het delen van data in en of buiten de regio. Dit is interessant en efficiënt, maar vraagt ook om een goed georganiseerde redactie. Eigenaarschap, de verrijking en het gebruik van de data zijn hierbij aandachtspunten. Tijdens de sessie deelde Sanne haar ervaringen vanuit het verleden in de samenwerking met alle partners binnen de Provincie Utrecht. Daarnaast werd aanwezigen gevraagd naar hun ervaringen in de praktijk en dit leverde veel gespreksstof op. Waar veel aanwezigen een uitdaging hebben met het verkrijgen van kwalitatief goede content, is een enkeling überhaupt op zoek naar content (vanuit de regio).
Belangrijke conclusie is dat doodgewone ‘communicatie’ met de leveranciers van data (ondernemers, gemeenten en andere Citynavigator partners) een cruciale factor blijft in het goed organiseren van content.

Download de presentatie

Citynavigator Awards 2020

Winnaars Citynavigator Awards 2020

Traditiegetrouw werd er na de kennissessies stilgestaan bij de successen van de partners. De ‘oscars onder de destinatie marketing organisaties’ werden uitgereikt door Pascal Vleugels. Hij liet website statistieken zien van het afgelopen jaar en vroeg de desbetreffende partners naar de pieken van bezoekersaantallen. De resultaten wijzen uit dat de kracht ligt bij het uitlichten van bijzondere evenementen en het verder kijken dan praktische content. Maastricht Marketing beleeft bijvoorbeeld haar hoogtijdagen wanneer Andre Rieu optreedt of zelfs op tv een optreden aankondigt. Noordwijk Marketing ervaart een zelfde soort piek in aanloop van het Ibiza festival. Wie zijn content naar een hoger level wil tillen, doet er juist goed aan om de website van Visit Leeuwarden te bekijken. Deze en andere winnaars werden beloond voor hun inzet met een welverdiende award. Meer informatie over de winnaars van de Citynavigator Awards 2020 lees je in de blog: Citynavigator Awards: De beste toeristische websites van 2020.

Download de presentatie

‘Als je wilt weten waar je naartoe gaat, moet je ook weten waar je vandaan komt.’

Pascal Vleugels (Insiders)

Tot volgend jaar!

We kijken met veel plezier terug op een geslaagde Citynavigatordag 2020. Er is gevierd, ontmoet en geïnspireerd. Onder het genot van een hapje en drankje ontvingen we enthousiaste reacties van bekende, nieuwe en niet-partners. Vooral de openheid van alle aanwezigen werd gewaardeerd. Aanwezigen lieten zich niet leiden door concurrentieposities, maar deelden met liefde tips en tricks. Wij hopen deze prettige sfeer volgend jaar weer samen te mogen ervaren. Zien we je op de Citynavigatordag 2021?

Simone Maas
Bekijk profiel