5 feb. 2018 | Door: Amber Twigt & Pascal Vleugels
Citynavigatordag 2018: De terugblik
Donderdag 1 februari. De eerste maand na de goede voornemens. De echte start van 2018 en dus dé dag om met de partners het nieuwe jaar in te luiden. Een dag vol kennissessies en terugblikken naar 2017 met behaalde resultaten, maar ook een vooruitblik naar 2018 waar de behoeftes liggen en waar gaan we met elkaar op in gaan zetten.
Citynavigatordag 2018 is een feit
Vanuit alle hoeken van het land zijn vertegenwoordigers van destinaties aanwezig. Nadat iedereen binnen is, trapt dagvoorzitter Anita af en heet alle partners welkom. Ze vertelt naast de huishoudelijke mededelingen ook de escape-mogelijkheden voor tijdens de break-out sessies.
Een mooi divers palet van aanwezigen
De Citynavigator Awards
Insiders Jaimy en Pascal trappen af met een interactieve sessie met betrekking tot de behaalde resultaten. Na een korte toelichting over telefoonzombies, wordt iedereen gevraagd zijn mobiel in de hand te houden zodat er een quiz gespeeld kan worden. In deze quiz nemen we alle aanwezigen mee in de statistieken van het afgelopen jaar. Wat is het totaal aantal unieke bezoekers op alle partnersites en is het mobiele gebruik op citymarketingwebsites nu echt zo groot? Sanne van RBT Heuvelrug is het beste op de hoogte en scoort de meeste goede antwoorden.
Interessante resultaten zijn de meest gezochte zoekwoorden. Bij de grote steden zijn dit voornamelijk ‘kerstmarkt’, ‘winkelen’ en ‘evenementen in Amersfoort’. Bij grote streken valt Friesland op met het trefwoord ‘culturele hoofdstad’. Bij de kleine steden is ‘einkaufen’ een veel gebruikt zoekwoord. De 2for1-actie van Noordwijk scoort wederom hoog en André Rieu blijft bij Maastricht een trending topic. De Heuvelrug gaat zo goed dat deze website niet meer te vergelijken is met de kleine streken dus mee gaat met de grote jongens (eigenlijk een soort promotie van de Jupiler league naar de Eredivisie). Bij de kleine streken heeft de campagne rondom het Oerweekend voor de Maashorst gezorgd voor een piek in de statistieken.
Sommige behaalde resultaten vallen wel erg op; een stijging van 333% in de bezoekersaantallen van 2017 voor Doesburg! Dat is een award waard.
De meest bekeken pagina van 2017 is de evenementenkalender van Drenthe.nl
“We zorgen er voor dat de online agenda altijd goed gevuld is. Goede samenwerking met onze ondernemers, het herhaal bezoek en de toppositie in zoekmachines, deze combinatie zorgt er voor dat deze pagina al jaren lang op één staat.”
Roland van Recreatieschap Drenthe
Vervolgens wordt per categorie een award uitgereikt voor het best behaalde resultaat aan bezoekersaantallen.
Meest bekeken websites van de grote steden:
- Maastricht
- Utrecht
- Eindhoven
Meest bekeken websites van de kleine steden:
- Noordwijk
- Zutphen
- Winterswijk
Meest bekeken websites van de grote streken:
- Friesland
- VisitBrabant
- Drenthe
Meest bekeken websites van de kleine streken:
- Het Groene Hart
- Krommerijstreek
- Maashorst
Mooie prijzen voor het harde werk dat eenieder heeft verzet afgelopen jaar. En dan te bedenken dat er inmiddels 36 destinaties werken met Citynavigator.
Insider Servia vraagt zich af of er behoefte is om deze benchmarkcijfers vaker delen. De genodigden geven aan hier zeker behoefte aan te hebben, zo kunnen ze zien hoe ze presteren ten opzichte van elkaar. “Met een beetje gezonde concurrentie is niks mis”.
Het is voor de partners ook fijn om te weten welke inspanning ten grondslag ligt aan een goed bekeken pagina. Het online marketing team biedt voor campagnes hier een mooi overzicht van.
Terugblik 2017
Insiders werkt met een productteam en een klantteam. Naast de klantimplementaties die opgepakt worden door het klantteam zorgt het productteam er voor dat Citynavigator doorontwikkeld en up-to-date blijft. Insider Pim presenteert hetgeen ontwikkeld is in 2017 en de zaken die ‘work in progress’ zijn. Zo is Utrecht de eerste afnemer van de routemodule op mobiel, kun je bij VisitBrabant de social wall in werking zien en is de lazyloading optie bij This is Eindhoven geïmplementeerd. Maar ook de veel gevraagde aanpak van de sortering is inmiddels bij vrijwel alle partners doorgevoerd.
Enkele overige ontwikkelingen in 2017
- Mobile first routemodule
- Lazy loading en responsive images
- Diverse connectors (Pathe, CineLink, Staatsbosbeheer)
- Sorteringen in de uitagenda
- Inplanbare content
- Social Wall
- Mediabank
Heb je interesse in één van de nieuwe modules neem dan contact op met je accountmanager om de opties te bespreken.
Het Open Data Platform 3.0
Er wordt ook hard gewerkt aan een derde iteratie van het Open Data Platform, de vernieuwde database-omgeving van Citynavigator. Op basis van wensen van partners zijn aanpassingen gemaakt: de logs zijn aangepakt, het is makkelijker om pagina’s samen te stellen, de vertaalfunctie is gebruiksvriendelijker en de previewfunctie is verbeterd. RBT KAN gaat als eerste met deze vernieuwde versie werken, maar alle partners krijgen in 2018 de nieuwe versie geïmplementeerd. Een aantal optimalisaties zijn de moeite waard van het vermelden:
- 70% snellere synchronisatie van alle data
- Opslag van alle bestanden in de cloud
- 23% snellere omgeving door code-optimalisatie (o.a.30.000 regels minder code)
- Nieuwe look & feel
Tijd voor een break
Even alle eerst info laten bezinken en bijpraten met andere destinaties. Waar lagen nou die overeenkomsten in de cijfers en waar kun je van elkaar leren?
Insider Amber geeft met een ferme slag op de gong aan dat iedereen wordt verzocht naar de workshopruimtes te gaan voor de breakout sessies.
Personalisatie & marketing intelligence
Tijdens de breakoutsessies begeleid Insider Servia de sessie ‘personalisatie & marketing intelligence’. Hier keken we naar de bruikbaarheid en waarde van de data die we verzamelen van onze bezoekers. En wat kun je vervolgens met die data?
De stelling “Wij hoeven niet zover te gaan als commerciële partijen qua personalisatie” roept een aantal interessante reacties op. De hele discussie is terug te brengen naar de volgende kernwoorden:
- Klantgerichtheid
- Waarde
- Toegevoegde waarde
- Tevredenheid
- Vertrouwen
- Loyaliteit
User Generated Content: De bezoeker als ambassadeur & contentcreator
Insider Pascal trapt af met de break out sessie ‘User Generated Content’.
“Persoonlijke verhalen en ervaringen zijn belangrijker dan praktische informatie”
Waar komt de bezoeker nu eigenlijk voor? En welke informatie vindt hij het meest belangrijk? Allemaal legitieme vragen die de contentcreatie in een nieuw licht zetten. En zorgt de inzet van sociale media ervoor dat je als redactie minder hoeft te doen? Het tegendeel blijkt waar… Rianne van VisitBrabant deelt enkele inzichten die zij op hebben gedaan met de Ask a Local campagne en ook Tamara van Eindhoven365 geeft inzicht in de wijze waarop zij influencers het verhaal van Eindhoven laten vertellen.
“55% van de reizigers maakt zijn keuze op basis van het bekijken van ervaringen van anderen”
En wat te denken van het tonen van (externe)reviews op de eigen website. Is dat nu juist een versterking, of stuur je ze dan juist sneller weg naar (bijvoorbeeld) Tripadvisor? Vrijwel iedereen geeft aan dat zij er geen problemen mee hebben om het aantal sterren van Tripadvisor op de website te tonen.
Lunchtime
Tijdens de heerlijke lunch van Coco Kookt praten de partners nog wat bij. Tevens worden een aantal van de aanwezigen onderworpen aan kort interview. Vervolgens lopen we voor het middagprogramma nog even naar de corridor met de inspiratiewand voor een sneak preview van de definitieve designs van Tripweb en een korte toelichting op de TSP (Ticket Service Provider).
Trends
Na de lunch vertellen Insiders Servia en Ruben de laatste trends op het gebied van online. Mobile first, verticale video, Artificial Intelligence, User Generated Content en VR komen voorbij. Waar voornamelijk rekening mee gehouden moet worden is dat de bezoeker grotere verwachtingen heeft. De standaard ligt veel hoger waardoor je creatief moet zijn om op te vallen. Denk bijvoorbeeld aan Adidas schoen met OV-chip functie.
Verder wil Insiders kijken hoe ze partners en hun ondernemers kan helpen bij sharing economy. Het stukje business-to-peer. Voorbeelden hiervan zijn een B&B die gebruikt maakt van de schoonmaakorganisatie van een hotel verderop. Of een havenmeester de uren dat hij op wacht zit efficiënt gebruik te laten maken van zijn tijd door de verhuur van privé-bootjes.
Op basis hiervan worden nieuwe modules bedacht en aan de partners voorgelegd. Hiervoor ontvangt iedereen binnenkort een mail.
De nieuwe privacywetgeving
Tijd voor de middag break out sessies. Insider Auke praat de partners bij over de aangescherpte AVR (GDPR) wetgeving rondom de privacy. Hetgeen niet alleen online maar voor de hele organisatie geldt. Een actueel onderwerp waar veel vragen over zijn. Een presentatie met basisinformatie is voor iedereen kosteloos op te vragen bij Auke.
Dat het onderwerp leeft, blijkt uit de vele vragen die gesteld worden. Conclusie is dat zowel Insiders als de partners zelf aan de bak moeten om ervoor te zorgen dat alles goed geregeld is voor de nieuwe wetgeving.
Hoe verdien je nu geld met je website?
Insider Ruben trapt af met de break out sessie Hoe verdien je nu geld met je website? De stelling:
“Mijn taak is om een merk van mijn stad/regio te maken, niet om conversie te genereren”
Deze stelling biedt interessante inzichten in de beweegredenen van de verschillende partners. Het “verdienen van geld” is in sommige gevallen geen direct doel. Door gebruik te maken van bannering, partnerpakketten of promotions is het mogelijk om geld te vragen voor bepaalde diensten. Dit zorgt enerzijds voor een inkomstenbron, maar anderzijds voor een administratieve belasting.
De mogelijkheid om al redactie invloed uit te kunnen oefenen op positionering van ondernemers op de website, het slim bundelen of uitlichten van bepaalde ondernemers wordt door alle partners als waardevol erkend. Dat dit in sommige gevallen een bepaalde dienst kan zijn, is een mooie uitbreiding. Dat dient geen diep geïntegreerd systeem met online betalingen te zijn, maar kan veel meer gezocht worden in een “lean and mean” oplossing. Een uitbreiding voor het kunnen verkopen van producten (merchandise of arrangementen/stadswandelingen) is voor een aantal partners wenselijk.
Wat gaan we doen in 2018?
Nadat de gong voor de laatste keer gaat, snelt iedereen zich weer naar de kantine waar een drankje wordt genuttigd voordat we over gaan tot de afronding van deze dag.
Om iedereen weer even wakker te maken, vragen Insiders Pascal en Pim om de mobiele telefoon er weer bij te pakken om mee te stemmen op de modules voor 2018. Waar liggen de voorkeuren en hoe verhoudt zich de impact ten opzichte van de effort die er zowel door Insiders als door de partners ingestoken moet worden om het werkend te krijgen?
De behoeftes van de destinaties liggen op sommige vlakken uit elkaar. Zo is voor Noordwijk revisiebeheer belangrijk i.v.m. de partnerlogin maar voor anderen kost dit te veel tijd om allemaal na te lopen. Voor alle modules en optimalisaties geldt dat dat je een keuze hebt om er in mee te gaan (of niet). Hoe meer destinaties interesse hebben in een module des te voordeliger deze aangeboden kan worden, de kracht van het samenwerken! Uiteraard zijn er ook een aantal optimalisaties die sowieso worden meegenomen in de reguliere updates.
“De behoefte voor gecombineerde overzichten is groot, even iets hoger stemmen jongens”
Bouke van Merk Friesland
Tot slot zijn er ook nog andere en/of nieuwe wensen waar het productteam graag over hoort zoals de mobiele preview vanuit het cms. Het productteam gaat met de wensen aan de slag en komt terug met een overzicht om de wensen te concretiseren.
Tot slot: Afronding van de dag
Insider Anita sluit de dag af met een korte wrap-up en evaluatie.
Een aantal korte reacties:
_“De break out sessie over de aangescherpte privay wetgeving was erg interessant”_
Ellen van VVV Noordoost-Brabant
“Het was wel een lange dag met veel info, wellicht een dagdeel van bijvoorbeeld half 10 tot half 2 beter”
Sanne van RBT Heuvelrug
_“Leuk om het op deze locatie te doen en toch een kijkje achter de schermen te krijgen, hier gebeurd het allemaal”_
Rianne van VisitBrabant
“De break out sessies mogen wel iets langer en wat interactiever”
Robert van Utrecht Marketing
“Het stemmen via de telefoon was erg leuk”
Robert van Utrecht Marketing
Kortom een mooie dag met veel informatie.
Anita dankt iedereen voor zijn of haar komst en nodigt hen uit om afsluitend met ons nog wat te drinken.
Bij vertrek staat en een presentje klaar voor de partners als symbool van onze samenwerking.
Tot volgend jaar!
Mocht je op zoek zijn naar meer informatie, of ben je aanwezig geweest en heb je nog feedback? Laat het weten via: info@citynavigator.nl