19 feb. 2018 | Door: Pim Stoel
Categorieën, tags en markers… Wat is het verschil en wat kun je ermee?
Iedereen heeft ervan gehoord: categorieën, tags en markers. Velen hebben er mee gewerkt, maar wat is nu het verschil tussen deze drie vormen? En wat kun je er nu eigenlijk mee? Om al deze vragen te beantwoorden, brengen we de werking in kaart en laten we je met een aantal praktische voorbeelden zien hoe je deze drie filtermogelijkheden in kunt zetten.
Allereerst een stukje geschiedenis, want waarom zijn deze drie toepassingen eigenlijk bedacht? De categorieën, tags en markers dienen voor beheerders van een Plaece website als filter-middelen. Wanneer een database gekoppeld wordt aan een website, wordt alle informatie uitgewisseld. In het geval van partners met een grote database kan dit betekenen dat er duizenden items worden aangeboden. Redactioneel wil je op een website handmatig kunnen bepalen welke informatie op welke plek wordt getoond. Je wilt immers niet op iedere pagina alle duizenden items tonen. Hiervoor heb je filters nodig en komen de categorieën, tags en markers in beeld.
Om alle Plaece partners de vrijheid te geven om zo specifiek mogelijk content te filteren, zijn er veel verschillende toepassingen en dus ook functionaliteiten bedacht en ontwikkeld. In basis maken wij onderscheid tussen twee verschillende soorten filters:
- Categorieën, tags en markers instelbaar voor Base
- Categorieën en keywords instelbaar voor een Plaece website
Laten we eerst even in Base duiken.
Categorieën, tags en markers in Base
In Base is het voor beheerders en gebruikers mogelijk om informatie in te voeren. Veelal zullen dit locaties, evenementen, routes en/of deals zijn. Voor alle vier deze types geldt dat ze gekoppeld kunnen worden aan een categorie, tag of marker. De categorie is hierin altijd verplicht, terwijl een tag of marker optioneel is. Tevens kunnen markers alleen door beheerders ingevoerd worden, deze zijn dus niet beschikbaar voor gebruikers.
Het zo goed mogelijk invoeren van deze data zorgt ervoor dat er binnen een Plaece website heel specifiek informatie gefilterd kan worden. Stel de wens is om een overzichtspagina te maken met alle restaurants, dan is dit mogelijk door een juiste categorie te koppelen. In veel gevallen is het echter noodzakelijk om een verdere verfijning door te voeren, waarbij de tags en markers in beeld komen.
In basis is het een driedelige functionaliteit:
- De basis zijn de categorieën
- De verfijning zijn de tags
- De specialisatie zijn de markers
Het meest eenvoudige voorbeeld van deze indeling, is de wens om een pagina te maken met alle Italiaanse pizzeria’s. Een vertaling naar de filters ziet er als volgt uit:
- De categorie ‘Restaurant’
- De tag ‘Italiaans’
- De marker ‘Pizza’
Zodra voor alle items in de database deze gegevens worden gevuld, krijg je in de website de mogelijkheid om een breed scala aan pagina’s vorm te geven, specifiek voor de informatie die jij wilt laten zien.
Wat is het verschil tussen tags en markers?
Deze vraag wordt waarschijnlijk het meest gesteld. In basis is er geen verschil tussen een tag of een marker. Het verschil zit hem in de toepassing van deze filters.
Markers kunnen alleen door beheerders gekoppeld worden. Tags kunnen ook door ondernemers gekoppeld worden.
Dit verschil is belangrijk, mede omdat dit bepaald of je een tag of juist een marker wilt inzetten.
Een voorbeeldje:
Stel dat de wens is om op de homepagina van een Plaece website dé parels van een stad of streek te tonen. Deze parels worden door de redactie zorgvuldig uitgekozen en in de spotlight gezet. In dit scenario wil je een marker toepassen: de redactie kan in de database dan heel zorgvuldig een selectie aan items koppelen met de juiste marker, om ze vervolgens op de website te tonen.
Zou je in bovenstaand voorbeeld kiezen voor een tag, dan zouden ondernemers hun eigen locatie toe kunnen voegen op de homepage (en dan is het geen redactionele keuze meer)
Een ander scenario is een algemeen overzicht van alle restaurants die geschikt zijn voor kinderen. Dit kunnen in het geval van een grote stad of streek veel diverse items zijn. In dit geval is het handig om een tag te hanteren, zodat ondernemers zelfstandig de juiste tags kunnen koppelen. Als redactie ben je dan niet verplicht om handmatig alle items in te voeren, maar hoef je alleen regie te houden op de content die wordt ingevoerd.
Hoe werken categorieën, tags en markers op de website?
In Base koppel je heel specifiek aan losse items de juiste categorieën, tags en markers. In een Plaece website zorg je ervoor dat de juiste informatie op de juiste pagina wordt getoond. In andere woorden: op welke plek mogen mijn items uit de database getoond worden?
De tags en markers zijn hierin eenvoudig te gebruiken. In het contentmanagementsysteem van de website kunnen deze één-op-één ingevoerd worden. Wil je op een pagina alleen alle ‘Italiaanse’ items laten zien, dan kun je deze specifieke tag toevoegen. Hoe meer tags worden toegevoegd, hoe specifieker de filtering toepast zal worden. Het is uiteraard mogelijk om een combinatie te maken van meerdere tags en markers.
De categorieën werken iets anders en zijn niet één-op-één beschikbaar vanuit Base. Voor de categorieën is het noodzakelijk om een juiste indeling te maken in de Plaece website.
De verschillende soorten (website) categorieën
De mogelijkheid om in de website unieke categorieën samen te stellen is een vloek en een zegen. Aan de ene kant is het wellicht verwarrend en extra werk, aan de andere kant geeft het de redactie van de website de vrijheid om zelf te bepalen welke informatie gekoppeld mag worden.
Het is namelijk mogelijk om meerdere categorieën uit Base te bundelen tot één website-categorie. Hiermee heb je dus de mogelijk om de categorieën ‘restaurants’, ‘café’, ‘bar’ en ‘lunchroom’ samen te voegen tot een website categorie genaamd ‘Eetgelegenheden’.
Keyword filters
Om het nog een stukje lastiger te maken heb je ook nog de ‘keyword’-filters. Waar de categorieën alleen beschikbaar zijn aan de achterkant van de website (lees: het beheergedeelte voor redacties), zijn de keyword filters aan de voorkant van de website beschikbaar. Hiermee kunnen bezoekers dus handmatig en zelfstandig bepalen welke filtering ze op een pagina van de website willen toepassen.
Een goed voorbeeld is de UITagenda: in basis wil je hier het volledige aanbod van evenementen tonen. Echter kunnen dit er veel zijn en is het voor een bezoeker hierdoor lastig om een geschikt evenement te vinden. Door de keyword filters toe te voegen, kan een bezoeker in de UITagenda kiezen voor thema’s zoals bijvoorbeeld ‘Uitgaan’, om zo eenvoudig gerichter items te kunnen vinden.
Voorbeeld van keyword filters in de uitagenda
Ons advies is altijd om een tag of marker in te stellen als filter-methodiek. Hiermee kun je de filter namelijk, ongeacht het type content, inzetten op iedere plek binnen de website.
Samenvattend
Tot slot nog een overzicht van alle verschillende mogelijkheden, zoals hierboven omschreven.
- (Base) categorieën
Vaste lijst aan trefwoorden. Het is verplicht om minimaal één categorie te koppelen aan een item in de database. - Tags
Tags zijn vrij in te voeren trefwoorden die gebruikt worden voor filtering binnen de website. Tags zijn door alle gebruikers beschikbaar bij het aanmaken/bewerken van een item. - Markers
Markers kunnen alleen door beheerders ingevoerd en gekoppeld worden. Markers worden net zoals tags gebruikt voor de filtering van informatie binnen een website. - (Website) categorieën
Vrij in te voeren categorieën die bestaan uit een of meerdere (Base) categorieën. Deze categorieën worden gebruikt voor de filtering binnen de website. - (Website) keyword filters
Vrij in te voeren filters die gebruikmaken van een tag of marker. Worden toegepast voor de filtering van data aan de voorkant van de website (dus voor bezoekers).
Wil je nog meer weten?
Hopelijk helpt dit artikel bij de toepassing van informatie in zowel Base als een Plaece website. Mocht je toch nog meer willen weten over de mogelijkheden of zijn er nog onduidelijkheden, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij horen graag welke vragen of feedback jullie hebben.