2 redenen waarom anoniem statistieken meten in Google Analytics geen probleem is

13 feb. 2019 | Door: Pascal Vleugels

2 redenen waarom anoniem statistieken meten in Google Analytics geen probleem is

Standaard is Google Analytics gekoppeld aan je Citynavigator website. Binnen de AVG is het niet toegestaan om gegevens van bezoekers op te slaan, die te herleiden zijn naar een individuele bezoeker. Als je Google Analytics gebruikt, zonder maatregelen te nemen, voldoe je niet aan de AVG / GDPR. Er worden namelijk IP-adressen opgeslagen. Maar de oplossing is simpel: sla de IP-adressen geanonimiseerd op! Dat klinkt alsof je een heleboel data verliest, maar dat valt best mee…

Wat verlies je met het anoniem opslaan van IP-adressen? En waarom is dat eigenlijk helemaal niet zo ernstig.

1: De herkomst van bezoeker (op stad-niveau) is minder accuraat.

In Google Analytics kun je zien waar de bezoeker van je website vandaan komt. Bijvoorbeeld uit welk land, of zelfs uit welke stad.

De accuraatheid van de steden was sowieso al niet 100% kloppend, dus het wordt alleen nog iets minder kloppend. Na het anoniem opslaan van de IP-adressen ligt de accuraatheid van de Nederlandse steden op 52%.

Concreet: de bolletjes op de landkaart worden in sommige steden iets groter.

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de accuraatheid van de geo-locatie in Google Analytics. Lees het volledige onderzoek op: https://rpubs.com/CW_Huiyan/anonymize_ip_ga_impact

2: IP-adres filters kunnen minder accuraat zijn

Door middel van filters in Google Analytics kun je het verkeer van bepaalde IP-adressen (of een bereik van IP-adressen) uitsluiten. Hiermee kun je bijvoorbeeld alle bezoeken van je eigen organisatie uitsluiten in alle resultaten.

Doordat de IP-adressen geanonimiseerd worden, zijn de IP-filters dus minder accuraat. Je buurman kan namelijk in hetzelfde bereik zitten als jezelf.

Er zijn 2 manieren om Google Analytics te gebruiken:

Standaard slaat Google Analytics IP-adressen van de bezoekers van je website op. Binnen de AVG is dit niet toegestaan zonder dat de gebruiker hier toestemming voor geeft. Je moet de bezoeker in je cookiemelding dus expliciet vragen of je zijn persoonlijke gegevens op mag slaan. Ook dien je te vermelden welke gegevens je opslaat en voor welk doel.

Voor functionele cookies hoef je geen toestemming te vragen. Deze functionele cookies mogen geen persoonlijke data opslaan. Een functionele cookie onthoudt bijvoorbeeld dat je akkoord hebt gegeven dat er cookies geplaatst mogen worden (anders zou je bij elk bezoek opnieuw een pop-up krijgen). Andere voorbeelden zijn het onthouden van je producten in je winkelwagentje, of onthouden dat je ingelogd bent. Als Google Analytics de IP-adressen anoniem opslaat, hoef je geen toestemming te vragen en valt Google Analytics dus onder de functionele cookies.

Met de nieuwe cookiemelding is het mogelijk om aan te geven of je Google Analytics anoniem wilt laten werken, of juist niet. Op het moment dat een bezoeker geen toestemming geeft voor het opslaan van zijn IP-adres, wordt het adres dus anoniem opgeslagen.

Zo werkt het geanonimiseerd opslaan

Iedere websitebezoeker beschikt over een IP-adres. Dit adres is een unieke code die aan je computer is gekoppeld. Zie het als een soort telefoonnummer.

Het IP adres bestaat uit een aantal cijferreeksen, gescheiden door punten, bijvoorbeeld: 12.214.31.144

Van iedere bezoeker die je website bezoekt, slaat Google in principe het IP-adres op, plus de kenmerken van je browser/computer en alle dingen die je doet op de website. Op die manier kun je dus alle acties aan een IP-adres koppelen.

Als de “anoniem functie” van Google is ingeschakeld, dan zet Google de laatste cijferreeks op “0”. Bijvoorbeeld: 12.214.31.0

Op die manier zijn de handelingen dus niet meer naar één iemand te herleiden, maar is het op zijn minst een groep van mensen. Maar volledig anoniem is het dus nog steeds niet.

Door een stukje code (‘anonymize_ip’: true) toe te voegen aan het Google Analytics Trackingsscript, worden de IP-adressen van de websitebezoeker geanonimiseerd opgeslagen. Hierdoor is het niet meer mogelijk om de bezoeken naar één persoon te herleiden.

Deze optie hebben we in het verleden al voor iedereen toegevoegd in de nieuwe AVG-proof cookiemelding.

Conclusie: Sla IP-adressen geanonimiseerd op in Google Analytics

Als je Google Analytics gebruikt en je verzamelt IP-adressen, sla de IP-adressen dan anoniem op. Op die manier voldoe je aan de AVG en GDPR. De hoeveelheid data die je hiermee verliest, weegt niet op tegen het feit dat je voldoet aan alle privacywetgevingen. Je hoeft dus ook geen toestemming te vragen voor deze cookie.

Wil je toch IP-adressen opslaan, zorg er dan voor dat je de cookiemelding juist configureert en de bezoeker ook expliciet om toestemming vraagt om zijn IP-adres op te slaan. Daarnaast hebben we ook standaard teksten voor iedereen opgesteld van de meest voorkomende cookies. Hierin is te lezen wat de cookie doet en waar de (externe) privacyverklaring te bekijken is. Deze teksten kun je zelf in je eigen cookiemelding plaatsen.

Heb je vragen over hoe je dit moet doen en wat je daar voor nodig hebt? Mail ons op: info@citynavigator.nl

Pascal Vleugels
Bekijk profiel